“In steden zoals Wenen of Amsterdam worden algoritmes zeer sterk ingezet om de mobiliteit te verbeteren, in Brussel is dat veel minder het geval,” stelde Zwitsers smart city-onderzoeker Nicolas Bocquet vast. Hoe in de Brusselse politieke realiteit enkel over veiligheidscamera's een akkoord kon worden bereikt.
Brussel deelt wel camerabeelden, geen mobiliteitsdata
Een praktische hinderpaal in Brussel is de versnippering van bevoegdheden, zegt Bocquet. “Het Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest (CIBG) is niet bevoegd voor duurzaamheid, of mobiliteit."
"Ministeries werken in Brussel elk op hun eigen eiland. Tijdens de vorige legislatuur ontstond er vanuit de administraties een initiatief om samen een platform op te zetten om mobiliteitsgegevens te delen, maar dat is uiteindelijk op het regeringsniveau geblokkeerd.”
“In steden zoals Wenen of Amsterdam worden algoritmes zeer sterk ingezet om de mobiliteit te verbeteren, in Brussel is dat veel minder het geval”
“Het lukt wél als alle neuzen politiek in dezelfde richting wijzen. De regering keurde een plan goed om alle camerabeelden te centraliseren op eenzelfde platform, waarschijnlijk omdat beveiliging een onderwerp is waarover linkse en rechtse partijen het makkelijker eens raken. Na de aanslagen van 2016 gooide minister-president Rudi Vervoort (PS) zijn hele politieke gewicht ervoor in de schaal.”
Al is ook dat nog niet helemaal in orde: sommige politiezones lagen dwars omdat ze eerder al in een eigen cameranetwerk hadden geïnvesteerd.
In het commando- en crisiscentrum van Brussel Preventie en Veiligheid (BPV) aan het Congresplein zullen beelden te volgen zijn van ruim 3.000 camera’s. Het centrum was aangekondigd voor mei 2019, maar blijkt nog niet operationeel. Volgens de adjunct-directeur zit het samenwerkingsakkoord erover "in de laatste fase".
Er wordt momenteel volop gewerkt aan de aankleding en installatie van het materiaal, laat de woordvoerster weten aan BRUZZ. “Daarnaast moeten er nog opleidingen georganiseerd en gegeven worden, afhankelijk van de beschikbaarheden en afspraken met de politiezones.”
Lees meer over: Brussel , Samenleving , smart city , technologie , privacy , gdpr
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.