Brussel heeft 11 miljoen euro te goed van luchtvaartmaatschappijen

© brusselnieuws.be
17/02/2012
Van de 528 boetes voor geluidsoverlast die de luchtvaarmaatschappijen kregen, zijn er zo’n 400 nog niet betaald. Het Gewest heeft in totaal nog bijna 11 miljoen euro van de luchtvaartmaatschappijen te goed. Veel hoop dat die nog zullen betalen, is er echter niet.

Tussen het invoeren van de geluidsnorm in 2000 en juli 2011 schreef Leefmilieu Brussel (BIM) 528 boetes uit voor geluidsoverlast van vliegtuigen. 128 boetes werden al betaald. Het BIM inde voorlopig zo'n 5 procent van het totale verschuldigde bedrag, goed voor ongeveer 576.000 euro. De openstaande rekening bedraagt bijna 11 miljoen euro.

Concreet gaat het om zo'n 100 hoofdzakelijk buitenlandse luchtvaartmaatschappijen die weigeren de boetes te betalen. De grootste overtreders zijn de maatschappijen die 's nachts of vroeg in de ochtend vliegen, zoals European Air Transport, dat expressdiensten levert voor DHL. Leefmilieu Brussel int in principe de boetes, maar dossiers van hardnekkige wanbetalers worden doorgestuurd naar het Brussels ministerie van Financiën, dat momenteel over een 300-tal dossiers beschikt.

Geldig
"Veel luchtvaartmaatschappijen hebben lange tijd de boot afgehouden omdat ze de Brusselse geluidsnormen juridisch aanvochten," zegt Michaël Desmet, luchtvaartdeskundige van het kabinet van Brussels minister voor Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo). "Maar zowel het Grondwettelijk Hof als het Europees Hof voor Justitie hebben in 2011 de normen geldig verklaard. Het ministerie van Financiën kan nu de procedures starten om het geld op te vorderen, en is daar ook mee bezig."

Weinig hoop
Bij het ministerie is er echter weinig hoop dat de boetes ooit zullen worden betaald. "De betrokken luchtvaartmaatschappijen zijn verspreid over de hele wereld," zegt Nadia De Beule, woordvoerster van Brussels minister van Financiën Guy Vanhengel (Open VLD). "Meer dan de helft daarvan hebben noch een maatschappelijke zetel noch een correspondentieadres in België. Sommige zijn intussen failliet of van naam veranderd. Om de maatschappijen onder druk te zetten, zouden we eventueel dingen in beslag kunnen nemen, maar dat is niet evident, zeker bij buitenlandse maatschappijen. De kosten daarvan kunnen bijvoorbeeld hoog oplopen. We moeten afwegen of het sop de kool waard is."

Van de 400 niet-betaalde boetes kunnen er 155 nog kwijtgescholden worden door het Milieucollege of de Raad van State, goed voor een totaal van 7 miljoen euro.

Sinds 2007 is het aantal overtredingen evenwel gedaald.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni