Brussel, hoofdstad van de luchtvervuiling

KH
© brusselnieuws.be
08/02/2014

Een nieuw kaartenmodel van verschillende overheidsorganisaties toont de luchtvervuiling praktisch tot op straatniveau. Het grootste deel van België doet het niet goed, met Brussel als uitschieter. "Toch verbetert de luchtkwaliteit."

Het interactieve kaartenmodel is een initiatief van de Intergewestelijk cel voor het Leefmilieu (Ircel), De Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito) en de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). De krant De Morgen bericht over het model.

Het kaartmodel baseert zich zowel om metingen als op verkeerstellingen. De kaarten staan toe om erg gedetailleerd te gaan kijken hoe het nu zit in een welbepaald soort vervuiler in een klein gebied.

Bovenstaande illustratie toont een overzichtsbeeld van het gewest en zijn directe omgeving. De kaart toont de verdeling van PM 2,5-deeltjes. Dat zijn erg kleine en gevaarlijke fijn stof-deeltjes.

Kleine Ring
Het overzicht toont hoe het hele centrum van Brussel erg slecht scoort. De allerslechtste scores zijn voor de oostelijke Kleine Ring. “Vooral aan de tunnelmonden zie je dat de concentraties gevaarlijk hoog liggen”, zegt Frans Fierens van Ircel aan brusselnieuws.be.

Het grootste deel van het stadscentrum haalt de norm van de Wereldgezondheidsorganisatie niet.

Ook een deel van de Ring rond Brussel is duidelijk zichtbaar op de kaart, net als de Louizalaan richting Ter Kamerenbos.

Hoe gedetailleerd het model ook is, alle details weergeven kan het niet, geeft Fierens toe. “Het verschil tussen een straat met weinig of veel auto's is heel belangrijk voor de luchtkwaliteit. Wie in een rustige centrumstraat woont, kan daar nog betrekkelijk goede lucht hebben. Dat soort hyperlokale verschillen kan dit model lang niet voor alle straten tonen.”

De belangrijkste boosdoener in Brussel is de uitstoot door het autoverkeer. Vooral het grote aantal dieselwagens weegt daarbij zwaar door.

Luchtkwaliteit verbetert
Ook buiten Brussel is de situatie overigens niet rooskleurig. Het hele gebied boven Samber en Maas scoort slecht. Gemiddeld verliest de Belg zo een jaar levensverwachting door de luchtkwaliteit. "In Brussel ligt dat verlies natuurlijk hoger", weet Fierens.

Toch is het niet al kommer en kwel. “Mensen denken soms dat de luchtkwaliteit de voorbije decennia is verslechterd, maar dat klopt niet”, weet Fierens. “In werkelijkheid wordt de lucht in heel België wel beter. Dat heeft onder meer te maken met het verdwijnen van steenkool als brandstof.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni