De brouwerij Brussels Beer Project heeft beslist om vanaf 2023 geen bier meer te exporteren buiten Europa. De brouwerij gaat lokaler werken om zo nog minder impact te hebben op het milieu. Tegelijkertijd maakte de brouwerij bekend dat ze het duurzame 'B Corp' label hebben verkregen.
Brussels Beer Project stopt met export buiten Europa
Negen jaar na de oprichting heeft Brussels Beer Project een stevige verankering in het verre buitenland. Het exporteert naar acht landen buiten Europa, waaronder Brazilië, de VS, Thailand, Hongkong en Australië. In Japan heeft het zelfs een 'taproom' in Tokio. De uitvoer buiten Europa is goed voor meer dan een half miljoen flessen bier.
"We vonden het interessant dat onze bieren de wereld rondgingen, want dat was heel sexy en exotisch. Maar, we hebben Brussels Beer Project ook opgestart met bepaalde waarden, en om impact te hebben", vertelt Olivier De Brauwere, medeoprichter.
Energievretende koelcontainers
De brouwerij gaat daarom opnieuw dichter bij huis verkopen. Het verlies van de export zal wel gevoeld worden in de portefeuille. Toch moet de overstap maken meevallen, want 83 procent van de productie wordt nu al in België verkocht. De stopzetting van de export zal vooral een impact hebben op vlak van uitstoot en grondstoffengebruik, want het verschepen van bier gebeurde bijvoorbeeld in energievretende koelcontainers en in plastic wegwerpvaten.
"Het zijn belangrijke bestellingen, zeker in de huidige economische situatie. Maar we willen niet naar de volgende 24 maanden, maar wel naar de volgende 24 jaar kijken", verklaart Sébastien Morvan, medeoprichter.
Circulaire aanpak
Met de stopzetting van de export keert Brussels Beer Project terug naar zijn lokale roots, maar het is ergens ook een gevolg van het B Corp label dat de brouwerij verkreeg. Het evaluatieproces voor het label duurde twee jaar en kijkt specifiek naar vijf gebieden: bestuur, werknemers, klanten, gemeenschap en milieu. De brouwerij scoorde vooral punten voor haar circulaire aanpak, zoals met haar bier Babylone, waarbij ze onverkocht brood hergebruikt.
Daarnaast sprong ook sociale aanpak van de nieuwe brouwerij in Port Sud Anderlecht en het beheer van haar personeel en haar gemeenschap van crowdfunders in het oog. Sinds 2020 werkt de Brusselse brouwerij met de Belgische hopindustrie en lokale regeneratieve landbouw voor de productie en aankoop van moutgraan.
Geloofwaardigheid
Het 'B Corp'-label is vooral in Amerika al erg gekend, maar zet nu steeds meer voet aan grond in Europa. Brussels Beer Project gelooft dat het een internationale referentie zal worden. Om de drie jaar wordt het behaalde label hernieuwd. "Het is een interessant middel, want het geeft geloofwaardigheid. In feite is het heel moeilijk om te weten waar we staan en wat onze inspanningen opleveren", vertelt De Brauwere. "Het doel is onder meer om de beste van de klas worden op vlak van milieu, maar nu zien we dat we nog niet zijn waar we willen zijn", besluit hij.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Brussels Beer Project , Olivier De Brauwere , Sébastien Morvan , bierbrouwerij
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.