De nieuwe ombudsdienst van het Brussels Gewest, Ombuds Brussel, heeft op vier maanden tijd 328 klachten tegen Brusselse besturen of gemeenten geregistreerd. Dat heeft de gewestelijke ombudsvrouw, Catherine De Bruecker, vrijdag gezegd in de plenaire vergadering van het Brussels Parlement.
Brusselse ombudsdienst kreeg op vier maanden tijd 328 klachten
Sinds 1 september vorig jaar kunnen Brusselaars die problemen hebben met de Brusselse administratie klacht indienen bij de Brusselse ombudsdienst. De onafhankelijke dienst wil op die manier een beeld krijgen van de moeilijkheden die de burgers ondervinden en zal ook instaan voor de bescherming van klokkenluiders.
De redenen voor de klachten zijn zeer uiteenlopend, zegt de ombudsvrouw. Zo zijn er mensen die klagen over de kwaliteit van een overheidsdienst, vinden dat de verstrekte informatie niet duidelijk genoeg is of dat de procedure te ingewikkeld is. De klachten hebben ook betrekking op de toegankelijkheid van een dienst of de tijd die een administratie nodig heeft om te antwoorden.
De bedoeling is dat de ombudsdienst via de klachten ook meer structurele problemen opspoort, en op basis daarvan een onderzoek uitvoert om oplossingen uit te werken. Maar volgens ombudsvrouw De Bruecker is het te vroeg om al conclusies te trekken uit de eerste 328 klachten.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , ombudsvrouw , Catherine de Bruecker , Brusselse administratie