Brusselse politie flitst pas vanaf 57 km/u
Lees ook: Vijf op zes lappen zone 30 aan hun laars
"De meters van de flitspalen en mobiele camera's flitsen vanaf 57 km/u en 76 km/u. Onder die snelheden worden de bestuurders niet geregistreerd of geverbaliseerd. Dan gebeurt er helemaal niks," zegt Johan Berckmans, woordvoerder van de politiezone West.
Volgens Berckmans is er een akkoord over die aanpak met de procureur des konings, op vraag van het Brusselse parket. "Deze snelheidslimieten gelden trouwens voor alle Brusselse politiezones, het gaat immers om één en dezelfde agglomeratie," voegt Berckmans nog toe. "Er zijn twee redenen voor deze ijkingen. Ten eerste moeten wij rekening houden met de 'werkcapaciteit' van de parketten. Ten tweede kunnen wij met deze hoge snelheidslimieten toch een sterk signaal geven voor de echte hardrijders. Zij worden automatisch veroordeeld of voor de rechtbank gedaagd."
Groen!-Kamerlid Stefaan Van Hecke spreekt in De Morgen van een "pure schande". "Ik vind het totaal onaanvaardbaar dat in een zone 30 de automobilisten bijna dubbel zo snel mogen rijden zonder dat er wordt ingegrepen." Van Hecke stelde onlangs in de Kamer een vraag naar de hoge tolerantiegrens van de Brusselse snelheidscamera's, maar kreeg toen geen duidelijk antwoord.
Van Hecke hekelt ook de ongelijkheid tussen de steden. "Het kan toch niet dat je in Gent een boete krijgt als je 35 km/u rijdt in een zone 30 en in Brussel pas als je 57 km/u rijdt."
Brussels parlementslid Annemie Maes (Groen!) deed eerder al een poging om Brussels minister-president Charles Picqué te ondervragen in het parlement, maar kreeg naar eigen zeggen "een non-antwoord". "Ik vind het onaanvaardebaar dat men in woonbuurten een dergelijke tolerantiegrens hanteert," zegt ze. "Want snelheud doodt. Studies tonen aan de een aanrijding met een snelheid boven de 50 km/u een verschil van leven of dood kan maken."
'Niet meer dan normaal'
Automobilistenvereniging Touring vindt de houding van de politie en het parket over het beboeten van snelheidsovertredingen "niet meer dan normaal". "Volgens onze recente metingen respecteert nauwelijks 1 op de 100 automobilisten de snelheidslimiet van 30 km/u. Begin dat allemaal eens te beboeten. Niet de agenten gaan in de fout, wel de politici die dergelijke absurde snelheidsbeperkingen invoeren," zegt Touring in een persbericht.
Touring hekelt ook de versnippering van de bevoegdheden tussen gemeenten en gewesten om snelheidslimieten in te stellen. "Er zouden beter op gewestniveau richtlijnen uitgevaardigd worden," stelt de organisatie die pleit voor een aanpassing van de snelheidslimieten in functie van de bestaande infrastructuur.
'Kan niet'
Ontslagnemend federaal staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vindt de maatregel dan weer niet kunnen. "Het kan niet dat de verkeersregelementen naargelang de stad anders worden toegepast," zei hij in het programma De Ochtend op Radio 1.
Schouppe vindt het onzinnig om strenge snelheidslimieten in te stellen en die dan niet te controleren. "Veel gemeenten stellen te grote zones 30 in waar de wegen vaak te breed zijn en uitnodigen om snel te rijden. Dat valt heel moeilijk te controleren," zegt de staatssecretaris.
Om de werklast van de parketten te beperken pleit Schouppe ervoor om meer zaken administratief af te handelen. Daarvoor zijn goede afspraken nodig tussen de departementen Binnenlandse Zaken, Mobiliteit en Justitie. Die afspraken uitwerken kan echter niet in lopende zaken, gaf de staatssecretaris toe.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.