De Lille: ‘Zone 30 vraagt inspanning’
De Lille neemt de verdediging van de zone 30 op zich. Ook al bleek dinsdag dat de Brusselse politie pas flitst van een snelheid van 57 km/u. "Een zone 30 invoeren zal zeker bijdragen tot een veiligere openbare ruimte," zegt de staatssecretaris. "Tegelijk moet zo'n zone 30 natuurlijk ook werken en dat vraagt inspanningen."
De Lille pleit daarom voor meer personeel bij de politiezones, het parket en de politierechtbank. Zo kunnen overtreders ook vervolgd worden. De Lille wil ook het federale niveau aanschrijven om de gerechtelijke procedures te vereenvoudigen en te automatiseren, bijvoorbeeld door onmiddellijke inning van boetes.
Daarnaast moet er meer aandacht naar promotie, communicatie en een aangepaste structuur. Hij wijst erop dat het aantal alcohol- en snelheidscontroles sinds 2003 sterk is toegenomen. Op 3 mei organiseert De Lille een nieuwe staten-generaal over verkeersveiligheid.
Om de werklast van het gerecht te verminderen pleit de politie van haar kant om de snelheidsovertredingen via administratieve weg te beboeten. "De Brusselse politiezones zullen aan het parket vragen om de lichte snelheidsovertredingen te laten behandelen door de gemeenten," zegt Johan Berckmans van de zone Brussel-West.
'Geef stad terug aan bewoners'
De Brusselse afdeling van de Fietsersbond vindt het compleet onaanvaardbaar dat de Brusselse politie pas flitst als automobilisten 27 kilometer per uur te snel rijden. "De Brusselse politiezones en het parket bekrachtigen de cultuur van straffeloosheid die in de hoofden van veel automobilisten leeft," stelt de organisatie in een persbericht. "De heerschappij van koning auto in de hoofdstad zorgt dagelijks voor zeer gevaarlijke situaties: hardrijden, parkeren in dubbele file en op fietspaden, rakelings langs fietsers scheren, richtingaanwijzers vergeten enz."
Volgens de Fietsersbond immobiliseert overdreven snelheid het hele stadsleven. "Ook wandelaars, spelende kinderen, mindervaliden en ouderen hebben recht op een veilige en aangename leefomgeving. Het is hoog tijd dat de burgemeesters en het parket een einde maken aan de wetteloosheid.
Brussel is geen jungle waar het recht van de sterkste geldt. De stad moet eindelijk worden teruggegeven aan de mensen en mag niet langer het monopolie zijn van het gemotoriseerd verkeer."
'Politie en parket kiezen voor tien keer meer dode voetgangers'
Ook Komimo, de Vlaamse koepel van duurzame mobiliteitsverenigingen zoals TreinTramBus en Taxistop, vindt de aanpak een verkeerd signaal. "De snelheid heeft immers een directe invloed op de veiligheid van zachte weggebruikers," klinkt het. "Zo komt 5 procent van de voetgangers die met 30 km/uur door een voertuig worden aangereden, om het leven. Bij 50 km/uur stijgt de mortaliteit tot 45 procent. De Brusselse politie en parket kiezen daarom voor 10 keer meer dode
voetgangers."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.