CORRECTIE: De cijfers die minister Clerfayt gaf in het Brussels parlement en in dit artikel worden vermeld moeten genuanceerd worden. Volgens verschillende overheidsbronnen zijn niet 50 tot 75 procent van de geweigerde aanvragers Brusselaars, maar wel ongeveer 20 procent. Lees en bekijk hier onze analyse voor meer duiding.
Brusselse werkzoekenden raken moeilijk door veiligheidstests luchthaven
Tot driekwart van de geweigerde verzoeken tot een veiligheidsbadge, nodig om op de luchthaven te werken, hebben betrekking op arbeiders die in Brussel wonen. Om onduidelijke redenen raken zij niet door de veiligheidsscreening. Dat heeft Brussels minister van Werk Bernard Clerfayt gezegd tijdens de commissie Economische Zaken.
De luchthaven is goed voor zo'n 24.000 jobs bij 317 bedrijven. Tien procent van de werknemers komt uit Wallonië, 75 procent uit Vlaanderen en vijftien procent uit Brussel. Alhoewel er momenteel ruim vierhonderd vacatures zijn voor een baan op de luchthaven, is het voor Brusselaars geen evidentie om er te werken.
Wie door de selectieprocedure voor een vacature raakt, moet uiteindelijk nog door een veiligheidsscreening om een badge te krijgen. En dat lukt voor veel Brusselaars niet, blijkt uit een antwoord van Brussels minister van Werk Bernard Clerfayt (Défi).
Tot 75 procent geweigerde sollicitanten uit Brussel
"De ondernemingen die zich op de site van de luchthaven van Zaventem bevinden, melden inderdaad al enkele maanden dat 50 à 75 procent van de geweigerde badges afkomstig zijn van verzoeken die werden ingediend door arbeiders die gedomicilieerd zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest", antwoordde Clerfayt op een vraag van Brussels Parlementslid Hilde Sabbe (SP.A-one.brussels) in de commissie Economische Zaken.
Tijdens een werkbezoek aan de luchthaven eerder dit jaar had Sabbe al via de CEO van Brussels Airport opgevangen dat "75 procent van de Brusselse sollicitanten niet door de veiligheidsscreening raakt."
Vervoort wil met federale politie praten
"Ter herinnering: deze kandidaten voegden over het algemeen een bewijs van goed gedrag toe bij de indiening van hun kandidaatstelling voor een vacature", aldus Clerfayt. Van de kandidaten wier aanvraag voor een badge geweigerd werd, diende slechts twee procent beroep in.
De federale politie staat samen met Staatsveiligheid en de Nationale Veiligheidsoverheid in voor de veiligheidsscreenings, maar over de criteria heerst onduidelijkheid. "We kennen de motieven van de federale politie die deze weigeringen motiveren, niet", zei de Brusselse minister van Werk. Die kondigde alvast aan dat Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) een onderhoud met de federale politie wil.
"Om een stand van zaken te kunnen opstellen", aldus Clerfayt, "en om de mogelijkheden te bekijken om meer Brusselaars de kans te geven toegang te krijgen tot deze beroepen, zonder afbreuk te doen aan de openbare veiligheid."
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Brussels Airport , werk
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.