Ondanks berichten over vertrekkende cargomaatschappijen, groeit het cargovervoer in Zaventem sinds 2013 jaar na jaar. Toch is de discussie over de geluidsnormen nadelig voor het aantrekken van nieuwe maatschappijen.
Cargo in Zaventem groeit ondanks geluidsboetes
Na een terugval in 2013, wordt elk jaar terug meer cargo vervoerd op Zaventem. In 2016 ging het om 495.000 ton, een procent meer dan het jaar ervoor, en 15 procent meer dan in 2013.
Ook de eerste maanden van dit jaar, houdt het succes aan, met ongeveer 13 procent meer vrachtvervoer dan in dezelfde periode in 2015, dat een betere vergelijkingsbasis vormt dan terreurjaar 2016.
De oorzaken voor dit succes hebben deels te maken met Zaventem zelf, schrijft De Tijd woensdag, zoals de investering in een koudeketting en de terugkeer Ethopian Airlines Cargo, de grootste klant van Brussels Airport. Die verhuisde eind 2015 naar Maastricht, maar kwam snel terug, en dreef het aantal vluchten zelfs nog op.
Maar evengoed spelen internationale ontwikkelingen mee, zoals instabiliteit in de zeevaart, de groeiende economie en het succes van e-commerce. Ook het cargovervoer op de luchthavens in buurlanden groeit hierdoor, sneller zelfs nog dan in Brussel.
Dat is voor waarnemers meteen een reden om geen victorie te kraaien. De aanslepende discussie over de geluidsnormen en de onzekerheid over de inning van de boetes blijven negatieve factoren in de afweging om voor Zaventem te kiezen.
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.