Het voorgestelde circulatieplan van de Stad zal tot verkeerschaos leiden in de Vijfhoek. Dat zegt N-VA-gemeenteraadslid Johan Van den Driessche. Werkgeversorganisatie Beci en automobilistenvereniging Touring vinden dan weer dat de Stad eerst bestaande knelpunten moet wegwerken. Bral daarentegen is gematigd positief.
‘Circulatieplan is recept voor chaos’
Lees ook: Voetgangerszone uitgebreid vanaf 29 juni
Het nieuwe circulatieplan komt er na de beslissing om op en rond de centrale lanen een verkeersvrije voetgangerszone aan te leggen. Einddoel is om zoveel mogelijk transitverkeer te weren uit de Vijfhoek.
N-VA is naar eigen zeggen voorstander van minder verkeer. "Maar de manier waarop het stadsbestuur dit aanpakt zal leiden tot chaos”, aldus Johan Van den Driessche. “Het stadsbestuur meent wellicht dat de huidige verkeersstromen vanzelf gekomen zijn, maar daarom zullen ze niet vanzelf verdwijnen.”
Van den Driessche meent dat er vooral nood is aan extra parking. “Het bestaande aanbod zal echter worden verlaagd en zowel nieuwe parkeermogelijkheden als digitale verkeersborden die leiden naar die parkings zitten nog in de planningsfase”, zegt Van den Driessche. “Het doorgaand verkeer moet gebruik maken van de Kleine Ring, maar die is op dit moment niet in staat om nog meer verkeer te absorberen.”
Overstapparkings en een beter openbaar vervoer zijn volgens de N-VA’er de alternatieven. “Maar helaas zal men daar pas over een jaar of tien werk van maken”, zegt Van den Driesche.
'Geweerd verkeer nergens opgevangen'
Eenzelfde teneur bij Werkgeversorganisatie Beci en automobilistenvereniging Touring. Daar vindt men dat de Stad eerst moet werken aan de verbetering van de doorstroming en aan het wegwerken van bestaande knelpunten, alvorens het centrum deels autovrij te maken. "De omliggende straten en de Kleine Ring worden niet verbeterd om het verkeer dat uit het centrum wordt geweerd, op te vangen", klinkt het.
Beci en Touring vrezen dan ook dat een gebrek aan alternatieven tot chaos zal leiden. "Het is een utopie te denken dat voertuigen zullen verdampen door het afsluiten van straten", zeggen de organisaties. "Zonder volwaardige en op het terrein uitgebouwde alternatieven zal men nog een grotere verkeerschaos creëren dan nu al het geval is."
Bral: 'Gematigd positief'
Bral, de Brusselse Raad voor het leefmilieu, is dan weer gematigd positief over het circulatieplan. De stadsvereniging noteert enkele wijzigingen ten opzichte van de plannen die in januari werden goedgekeurd door de Brusselse gemeenteraad. "Verschillende straten waar in de oorspronkelijke plannen in twee baanvakken voorzien waren, zoals de Arteveldestraat of de Bogaardenstraat, voorzien nu slechts in één autobaanvak en twee fietspaden", zegt Joost Vandenbroele van Bral.
De zogenaamde bestemmingslus blijft Bral evenwel omschrijven als een miniring. "Enkele essentiële straten, zoals de Wolvengracht, behouden twee baanvakken. Zolang het plan geen zekerheid biedt over het effectief doorknippen van het transitverkeer en het verminderen van het autoverkeer, blijven we spreken over een miniring", aldus Joost Vandenbroele.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.