Cyclehack winnaars

Cyclehack: hellend fietspad en fietskaart met metroallure

Kim Verthé
© Brussel Deze Week
24/06/2015

Ideeën moeten rijpen voor ze concreet worden. Niet zo op Cyclehack, het evenement dat afgelopen weekend in Brussel een veertigtal creatieve breinen, van student tot diplomaat, samenbracht rond de vraag: ‘Hoe kunnen we fietsen in Brussel aangenamer maken?’ Op zondagmiddag waren zes prototypes af.

De sfeer die op zaterdagmiddag in de lucht hangt in het Cyclo-atelier in de Koolmijnenkaai, is ernstig. De lunchtijd is amper voorbij, enkele lege papieren borden slingeren naast laptops waarop mensen alweer toegewijd zitten te tokkelen. Er wordt zachtjes gediscussieerd. In het fablab van IMAL, dat er vlak naast ligt, doet de 3D-printer overuren.

De avond voordien delen de aanwezige cyclehackers zich op in zeven groepen, verzameld rond een innovatief idee. “De motivatie is aanstekelijk. Ik kan er amper van slapen,” vertelt medeorganisator Zoé Kruchten. Ze werkt voor de European Cyclist Federation, een lobbygroep die op Europees niveau de belangen van de fietser verdedigt. “Het is voor mij een manier om betrokken te geraken bij de lokale fietsgemeenschap, en het lokale beleid.”

Cyclehack komt overgewaaid uit Glasgow, en werd vorig jaar voor het eerst op drie plekken georganiseerd: Glasgow, Beiroet en Melbourne. Dit jaar is het evenement ferm gegroeid: 25 steden doen mee, waaronder Brussel. “We doen dit volledig vrijwillig,” zegt Sara Van Elsacker, fietsmechanicus en ook lid van de vierkoppige kerngroep in Brussel. “We weten allemaal dat de drie belangrijkste hindernissen voor aangenaam fietsen in Brussel te maken hebben met slechte fietspaden, te weinig fietsparkeermogelijkheden en de schrik dat tweewielers gestolen worden. Maar het doel van Cyclehack is vooral om te sensibiliseren, om bottom-up met leuke ideeën op de proppen te komen om hindernissen voor fietsers weg te werken,” aldus Van Elsacker.

Hellend fietspad
Dat Cyclehack-prototypes commercieel leefbaar zijn, is vorig jaar al bewezen. Het idee Penny in Yo Pants, dat een rok met een muntje en elastiekje omtovert tot een short, is intussen uitgegroeid tot een commercieel product.
Ook de eerste Brusselse Cyclehack leverde veel potentieel af. Kodazur, het idee dat op de slotdag geroemd werd als ‘beste innovatie’ is een hellende okergeel-blauwe fietspromenade, vandaar de naam. Bedenker Ivan Feys, diplomaat, schuift het samen met medebedenkers Pieterjan Volckaert en Dries Verhaeghe zelfs naar voren als idee om de 28 meter brede nieuwe voetgangerszone in Brussel fietsvriendelijker te maken. Het drietal onderzocht hoe fel een fietspad mag inclineren, opdat het voor fietsers comfortabel blijft maar voetgangers elders doet wandelen. “Een hellingsgraad van 8,8 procent. Zo krijg je een natuurlijk vaarwater voor fietsers,” zegt Volckaert. Het idee kost weinig, is lowtech en niet agressief. “Je vermijdt voortdurend belgerinkel.” Feys: “We willen graag dat het opgenomen wordt in de testfase.”

De prijs voor het Most Likely to Happen-idee ging naar Bike Brussels Better, een upgrade van de bestaande bewegwijzering voor de fietsroutes in Brussel, geïnspireerd op de visuals van metrokaarten (zie foto onderaan). “Brussel staat vol symbolen voor fietsers, maar niemand gebruikt ze,” zegt Ben McEldowney.

De Best Digital Solution ging naar BikeSphere, een programmeerbaar fietslicht dat zichtbaarheid creëert en fietsers connecteert via een bijhorende app. Zo kunnen ze elkaar helpen bij problemen en krikken ze het ‘communitygevoel’ op. Het team krijgt de kans om hun idee op Smartcity Brussels te presenteren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni