Dat het Dapperheidsplein weer autovrij wordt en dat er daaronder plaats zal zijn voor minimaal 235 auto’s, is alweer een beetje waarschijnlijker. De gemeente gaat daarvoor in zee met Apcoa Parking. Na een jaar studiewerk zouden de werkzaamheden volgend jaar al van start gaan. Ten vroegste in 2018 krijgt Anderlecht opnieuw een autovrij Dapperheidsplein.
Dapperheidsplein opnieuw autovrij in 2018
Een klein jaar geleden maakte het Anderlechtse gemeentebestuur bekend dat er een ondergrondse parking zou komen onder het Dapperheidsplein, een van de belangrijke punten in het meerderheidsakkoord. Daarmee verdwijnen de geparkeerde auto’s die het Dapperheidsplein nu ontsieren onder de grond. Het plein zelf zou dan ook meteen onder handen genomen worden om er een aangename groene ruimte van te maken.
De ondergrondse parking waarvan de toegang zich ongeveer aan de rotonde aan het begin van de Wayezstraat zal bevinden, zal plaats bieden aan minimaal 235 plaatsen. Daartegenover staat dat het Dapperheidsplein en andere delen rond het plein autovrij worden gemaakt en dat er dus ook parkingplaatsen verdwijnen. De teller zou dan uiteindelijk op 125 bijkomende parkingplaatsen komen te staan. Ook de autodeelplaatsen van cambio zouden in de parkeergarage ondergebracht worden. Naast de parkeerplaatsen voor auto’s, is er ook plaats voor vijftig motorfietsen. De gemeente hoopt hiermee de handelsbuurt Wayez een nieuw elan te geven en opnieuw klanten te lokken die de straat nu links laten liggen omdat ze er geen parkingplaats vinden.
Voor gezinnen en vrouwen en mensen met een beperkte mobiliteit komen er plaatsen aan de ingangen. Zoals gebruikelijk zullen ook parkingabonnementen te verkrijgen zijn voor buurtbewoners die ’s avonds hun auto moeilijk kwijt kunnen op straat.
Na een paar administratieve formaliteiten zoals het groen licht van de gewestvoogdij in juni gaan de studies en de vergunningsaanvragen in juli 2015 van start, wat één jaar zou duren. De echte werkzaamheden beginnen dan in 2016 en zouden dan – als de wens van het gemeentebestuur uitkomt – net voor de gemeenteraadsverkiezingen afgerond worden.
Uiteraard blijven winkels en horecazaken tijdens de werkzaamheden te voet bereikbaar en zullen de jaarlijkse festiviteiten zoals de braderijen, kerstmarkt en jaarmarkt blijven plaatsvinden.
Financiële plaatje
Niet zozeer het project zelf, maar wel het voornemen van de gemeente om de toekomstige uitbater van de parking financieel te laten opdraaien voor de bouw van de parking én de heraanleg van het Dapperheidsplein deed bij sommigen wenkbrauwen fronsen. In andere Brusselse gemeenten zoals Etterbeek bleek het voor het Jourdanplein zo goed als onmogelijk om een aannemer te vinden die de werken volledig op eigen houtje financiert.
Uiteindelijk kon de gemeente kiezen tussen drie kandidaten, waarvan Apcoa Parking, een Duitse firma die in verschillende Europese landen actief is, aan het langste eind trok. De firma is onder andere uitbater van de parking aan het UZ VUB in Jette en van de parking aan het Antwerpse gerechtsgebouw.
De uitbater zal in Anderlecht de bouwkosten van de parking, geraamd op 8 miljoen euro, volledig zelf bekostigen. Daarnaast maakt ze ook één miljoen euro vrij om de heraanleg van het plein te bekostigen. Dat gaat dan behalve de heraanleg zelf vooral om werken aan funderingen, structuur en riolering. Kosten die het bedrag overstijgen worden wel door de gemeente zelf gedragen. In ruil voor die investering staat een erfpachtovereenkomst van 40 jaar. In die 40 jaar wordt jaarlijks op een opbrengst van 300.000 euro gerekend, van wat daarbovenop komt krijgt de gemeente 10 procent. Als de opbrengst bijvoorbeeld 400.000 euro zou bedragen, zou de gemeente 10.000 euro opstrijken.
“De gemeente zal zowel de werkzaamheden als de verdere uitbating kunnen opvolgen door in de begeleidingscommissie te zetelen. Op die manier houden we de vinger aan de pols en kunnen we toch nog ingrijpen waar het nodig is,” aldus schepen van Mobiliteit Mustapha Akouz (PS). “Maar we vertrouwen onze privépartner,” voegt burgemeester Eric Tomas (PS) daar aan toe.
Lees meer over: Anderlecht , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.