De Leuvensesteenweg, autovrij met busbaan
Lees ook: Groen!: “Waarom nog een hotel?”
Met tot 13.000 voetgangers per dag en pieken tot 2.500 passanten per uur op sommige stukken is de Leuvensesteenweg in Sint-Joost een vrij belangrijke winkelstraat. Maar de steenweg is tegelijk een erg drukke verkeersader met smalle stoepen.
Het is duidelijk dat beide functies op termijn niet met elkaar te verzoenen zijn. Het gemeentebestuur, gesteund door het lokale Atriumkantoor, wil dan ook resoluut kiezen voor de commerciële dynamiek. "Wij zijn vragende partij om de het eerste stuk van de Leuvensesteenweg, van Madou tot het Sint-Joostplein autovrij te maken," zegt Jean Demannez (PS) aan brusselnieuws.be.
Mogelijk zwak punt
De steenweg - die overigens een gewestweg is - zou enkel nog toegankelijk zijn voor bussen, fietsers en voetgangers. Het autoverkeer richting buitenwijken zou worden omgeleid naar de Scalquinstraat. Die parallelweg moet dan een tweerichtingsbaan worden. Dat is mogelijk het zwakke punt van het plan. "We moeten bekijken of het wel haalbaar is om het verkeer in twee richtingen door de Scalquinstraat te sturen. Die is plaatselijk immers vrij smal. Hoe dan ook is het de bedoeling dat het doorgaand verkeer richting Leuven de stad verlaat via de Belliardstraat en niet via de Leuvensesteenweg."
Volgens de gemeente, staan de meeste handelaars open voor het plan. "Twintig jaar geleden heerste het idee dat veel autoverkeer de handel ten goede kwam maar ondertussen is dat helemaal achterhaald en staan de winkeliers open voor het autovrij maken van de steenweg," aldus nog de burgemeester. "Er zijn genoeg buitenlandse voorbeelden die aantonen dat het autoverkeer bannen de handel ten goede komt."
Aangezien de Leuvensesteenweg een gewestweg is, moet minister Brigitte Grouwels (CD&V) uiteindelijk beslissen over de heraanleg. Deze week had ze alvast een eerste gesprek met Demannez. "Het gesprek was zeer opbouwend en de minister heeft wel oren naar de plannen van de gemeente," zegt de woordvoerder van Grouwels. "De technische haalbaarheid zal nu snel onderzocht worden."
Testfase
De gemeente wil reeds in februari 2011 van start gaan met een testfase. Na de koopjes beginnen immers belangrijke rioleringswerken in de Leuvensesteenweg en dus zal het verkeer in elk geval omgeleid moeten worden.
Tot slot moet er ook nog een budgettaire hindernis genomen worden. "Dit project was aanvankelijk immers niet voorzien in de meerjarenplannen van minister Grouwels."
Naast de verkeersstromen wil Sint-Joost ook het huizenblok tussen de Leuvensesteenweg en de Scalquinstraat aanpakken. Enkele leegstaande en verkommerde panden moeten plaats ruimen voor meer dan 8.000 vierkante meter nieuwe woningen, een hotel en een nieuwe openbare ruimte met veel groen. De wijk in de schaduw van de Madoutoren zou de komende jaren dus een ware metamorfose moeten ondergaan. Zie ook de voorlopige plannen die het Brusselse architectenbureau Suede 36 maakte.
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.