Nieuwe vervoersmiddelen als elektrische steps en scooters zijn een van de meest problematische obstakels op straat voor mensen met een visuele beperking. Dat blijkt uit een onderzoek van de Brailleliga naar aanleiding van de Week van de Brailleliga, die dit jaar focust op mobiliteit.
Deelsteps en -scooters grootste obstakel op straat voor mensen met visuele beperking
Meer dan 90 procent van de 664 bevraagden zegt soms hinder te ondervinden op de openbare weg. De meest problematische obstakels zijn steps en scooters. In Brussel zijn de frustraties daarover het grootst. Daarnaast verstoren ook de slechte staat van het wegdek, reclameborden, vuilniszakken en zwerfvuil een vlotte verplaatsing op de openbare weg. De Brailleliga pleit voor een betere regulering.
Ook elektrisch aangedreven voertuigen kunnen voor hinder zorgen. Bijna 80 procent ondervindt vaak of soms hinder van elektrische fietsen, 67 procent van elektrische scooters en 65 procent van elektrische bussen, auto's en taxi's. Een van de aanbevelingen die de Brailleliga doet, is om die elektrische voertuigen beter hoorbaar te maken, aangezien ze "een reëel gevaar" vormen voor slechtziende passagiers.
Nog blijkt dat er op het politiek niveau en op het openbaar vervoer in tien jaar tijd veel gerealiseerd is, maar dat sommige problemen nog steeds actueel zijn. Zo moeten er meer hulpmiddelen op straat bijkomen, zoals noppentegels, rateltikkels, infoborden in braille, drukknoppen die trillen en geluid maken om het lawaai van het verkeer te overstemmen en beter verlichte trottoirs.
Openbaar vervoer
In 2013 voerde de Brailleliga al een gelijkaardig onderzoek uit. Net als toen blijft het openbaar vervoer het belangrijkste vervoersmiddel voor blinde of slechtziende mensen. Ruim 73 procent van de respondenten nam in 2022 het openbaar vervoer. Iets meer dan de helft vindt dat het voldoet aan hun behoeften, al zijn er grote verschillen tussen de verschillende regio's en provincies. Brussel scoort het beste bij zijn inwoners. Ook in de provincies Namen, Antwerpen en Vlaams-Brabant ligt de tevredenheid boven het gemiddelde. In de provincie Luxemburg is slechts 11 procent tevreden.
Naast het openbaar vervoer maken de meeste bevraagden ook gebruik van de auto dankzij vrijwilligers of familieleden die hen voeren. Andere transportmogelijkheden zijn de sociale taxi, een gewone taxi en de taxibus van de MIVB.
Problemen met parkeerkaart
Mensen met een visuele beperking kunnen een gratis parkeerkaart aanvragen, maar uit de bevraging komt een probleem naar voren dat tien jaar geleden nog niet bestond: de Scancar. Dat is een met camera uitgeruste auto die door de straten rijdt en nummerplaten van geparkeerde voertuigen scant om na te gaan of bestuurders hun parkeergeld betaald hebben of een bewonerskaart hebben. De camera's registreren echter geen parkeerkaarten voor mensen met een handicap. Zij krijgen dan onterecht een boete.
De Week van de Brailleliga start maandag 20 maart en duurt zoals gewoonlijk twee weken. De vzw wil met een campagne het belang van een vlotte mobiliteit voor personen met een visuele beperking benadrukken. "Het is een van de belangrijkste pijlers maar ook nog een van de grootste knelpunten op weg naar zelfstandigheid, zodat blinde of slechtziende peronen volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij", klinkt het.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , deelsteps , deelscooters , visuele beperking , Brailleliga