Uit klachten van klanten op sociale media blijkt dat er soms te weinig Deliveroo-koeriers beschikbaar zijn om bestellingen rond te brengen. Maaltijden komen later, of zelfs helemaal niet. Volgens vakbondsman Steven Steyaert komt dat door de kou en de verslechterde arbeidsvoorwaarden, Deliveroo wijst op overbevraging en de examenperiode.
‘Deliveroo is de slechtste leerling van de klas’
Deliveroo kan niet altijd aan de vraag voldoen. Bestellingen komen soms te laat, of helemaal niet. Dat komt volgens Deliveroo in de eerste plaats doordat de dienst enorm gegroeid is. Marketingmanager Charles Van den Bogaert bevestigt dat het een erg drukke periode is. Niet alleen bestellen de mensen vaker eten aan huis, maar veel koeriers leggen ook tijdelijk het werk neer omdat ze druk zijn met hun examens.
Volgens vakbondsman Steyaert blijven koeriers thuis uit onvrede vanwege het nieuwe arbeidsstatuut. Vanaf het nieuwe jaar gaan ze aan de slag als zelfstandige. Dat betekent dat ze zelf opdraaien voor de kosten van hun dataverbruik, hun smartphone, fiets en helm. Ook moeten ze zorgen dat ze genoeg geld opzij zetten voor ziekteverzekering en pensioen. Dat terwijl hun salaris er volgens vakbondsman Steyaert nauwelijks op vooruit gaat. “Het is al nu al lastig om aan 10 euro per uur te geraken,” zegt hij. Deliveroo reageert dat student-zelfstandigen er net op vooruit zullen gaan, en meer zullen verdienen dan via het vorige statuut.
De vakbondsman betreurt dat Deliveroo de jonge koeriers een slechte eerste werkervaring bezorgt. Hij noemt de arbeidsrechten die ze bij Deliveroo krijgen 'een vertekend beeld'. Ook betreurt hij dat koeriers voor hun salaris afhankelijk zijn van de snelheid waarmee ze zich door het verkeer verplaatsen, vaak zonder helm. Deliveroo kan het dragen van een helm niet verplichten, reageert Van den Bogaert. “Het zijn geen werknemers, dus we kunnen ze niets opleggen.” Wel benadrukt hij dat Deliveroo de risico's probeert te verminderen. De bezorgdienst sloot bijvoorbeeld toen het sneeuwde om de veiligheid van de koeriers te waarborgen.
Volgens Steyaert is Deliveroo de slechtste leerling van de klas. Hij hoopt daarom op een gesprek over de arbeidsvoorwaarden. Er zijn immers ook koeriersdiensten die het in zijn ogen wél goed doen. Cargo Velo uit Gent, bijvoorbeeld, of de Nederlandse bezorgdienst Take Away. Bij die dienst, die ook in Brussel en Antwerpen beschikbaar is, zijn koeriers in loondienst en krijgen ze een elektrische fiets in bruikleen van hun werkgever. “We willen niet concurreren over de rug van de bezorger,” bevestigt investeringsmanager Joris Wilton van Take Away aan BRUZZ.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Deliveroo , Take Away
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.