Dertig piekuurtreinen op de tocht
Om welke treinen het gaat, is niet duidelijk, het zou wel duizenden reizigers kunnen treffen. In plaats van de afgeschafte treinen, zouden andere treinen naar Brussel wel langer worden. Begin maart zou een definitieve beslissing vallen.
Reizigersvereniging TreinTramBus is alvast niet te spreken over het plan. "Het aantal treinen in de noord-zuidverbinding is sinds 2004 constant gebleven. Daaraan kan het dus niet liggen dat de stiptheid dramatisch is gedaald," zegt woordvoerder Jan Vanseveren.
Uit de recent door Infrabel bekendgemaakte stiptheidscijfers blijkt ook dat niet de infrastructuur, maar wel materieelproblemen de voornaamste oorzaak zijn van de vertragingen.
TreinTramBus vraag Infrabel zijn huiswerk over te doen en een plan op te stellen dat wel rekening houdt met de reiziger. De reizigersvereniging oppert om bijvoorbeeld meer treinen via de ringspoorlijnen rond Brussel te sturen.
Volgens SP.A-Brussel ligt de oplossing in de bouw van een nieuwe, grotere noord-zuidtunnel. Maar uit berekeningen blijkt dat dat 1 miljard euro zou kosten. De socialistische vakbond ACOD vreest extra volk op de andere treinen, wat dan weer zou kunnen leiden tot meer agressie op het net. En Open VLD wil bekijken of de treinen geen ander parcours in Brussel kunnen nemen.
Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) benadrukt dat er nog geen beslissing is gevallen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.