SP.A Brussel wil extra tunnel op noord-zuidas
Lees ook: Dertig piekuurtreinen op de tocht
Van Damme pleit voor een oplossing die volgens hem zowel de Brusselaars als de treinreizigers ten goede komt: een nieuwe tunnel met daaraan verbonden een nieuw masterplan voor de Brusselse Zuidwijk. Om de hinder tot een minimum te beperken stelt hij de molgraafmethode voor, een methode die ook in Antwerpen toegepast werd voor de bouw van nieuwe spoortunnels onder de stad.
"Een nieuwe tunnel volgens de molgraafmethode en een doordachte stedenbouwkundige aanpak van de Zuidwijk zouden zowel voor de Brusselaars als voor de toeristen en de treinreizigers aanvoelen als een bevrijding," zegt Van Damme. Probleem is natuurlijk het prijskaartje: naar schatting 1 miljard euro.
De SP.A'er ziet voor de "geamputeerde" Zuidwijk een combinatie van bestemmingen. "De opleving van van de stationsomgeving in Leuven toont dat kantoren kunnen samengaan met ruimte voor wonen, groen, handel en onderwijs. Het is moeilijk te verteren dat de Brusselse regering zo passief blijft in deze wijk. Alles zit muurvast en vastgoedontwikkelaars krijgen vrij spel."
Lees meer over: Sint-Gillis , Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.