Uber, Poppy, De Lijn, de NMBS en de MIVB: met Skipr vind je heel wat openbaar vervoer- en deeldiensten geïntegreerd in één app. De initiatiefnemers hebben een verleden bij Deliveroo en Uber en mikken er op om de Brusselaar sneller en efficiënter van A naar B te krijgen. “Wij willen een gepersonaliseerd traject helpen uitstippelen op maat van de gebruiker.”
Deze vervoersapp wil deelplatformen en openbaar vervoer bundelen
Project ‘Pikaway’ werd een half jaar geleden in Antwerpen gelanceerd, met steun van start-upincubator Lab Box, die voor een nodige kapitaalinjectie zorgde. Intussen doopten CEO Mathieu De Lophem (ex-Deliveroo) en Greg Lienart (ex-Uber) Pikaway om tot Skipr. Sinds juni 2019 nam het bedrijf haar intrede op het Flageyplein in Elsene. “De logische uitbreiding na Antwerpen was Brussel, omdat hier heel veel mobiliteitspartners aanwezig zijn. Dit schept mogelijkheden", vertelt CEO de Lophem. “We koesteren wel internationale ambities, en willen in de toekomst inzetten op heel Europa. Transport draait om verbinden.”
Het betreft een mobiliteitsapplicatie voor mobiele toestellen, die zich wil onderscheiden van de concurrentie door een totaalpakket aan de gebruiker te bieden. “Concreet betekent dit dat we de reizigers willen bijstaan bij de trajectplanning en het boeken en aankopen van een ticket”, aldus de Lophem.
‘Copiloot van de Brusselse reiziger’
Met deze integrale aanpak wil Skipr de ‘copiloot’ van gebruikers worden. “De meeste bestaande vervoersapps zijn slechts beperkt functioneel. Of je kan er enkel een ticket mee kopen, of je kan er enkel een traject mee uitstippelen. Skipr wil al deze diensten combineren, en integreren in één geheel.”
"Voor een moeder met jonge kinderen is het minder interessant om een aanbod van deelsteps te zien"
Lienart zegt dat het belangrijk is dat de app op maat van de gebruiker gemaakt is. De applicatie toont enkel relevante transportmiddelen, aangepast aan de situatie. Op die manier moet het aanbod van vervoersmiddelen overzichtelijk blijven. "Voor een moeder met jonge kinderen is het minder interessant om een aanbod van deelsteps te zien."
De gebruiker krijgt bij Skipr een aanbod te zien van private spelers als Uber en Poppy. Hun diensten kunnen rechtstreeks via de app besteld worden. Dat moet in de toekomst ook mogelijk worden voor het gebruik van fietsen en deelsteps. Daarnaast werkt Skipr ook samen met het openbaar vervoer. Het is nu al mogelijk om rechtstreeks tickets te kopen van de NMBS en de Lijn. Binnenkort zal het ook lukken om een MOBIB-kaart te herladen.
Inzetten op propere lucht en minder file
Autobestuurders kunnen ook gebruik maken van de applicatie, die aan Waze gelinkt is. Maar daarnaast worden dus ook de reisduur van een traject en de kostprijs weergegeven indien iemand zich verplaatst aan de hand van alternatieve vervoersmiddelen.
Daar komt binnenkort nog een vergelijking van de CO2-voetafdruk bij. “Ecologie is voor ons een belangrijk thema. We willen niemand verplichten de eigen wagen thuis te laten staan, maar wel laten zien wat de alternatieven en mogelijke voordelen zijn.”
De bepalende factor voor de keuze van het ideale voertuig is de afstand die overbrugd moet worden. “Er zijn veel momenten, in het bijzonder in de stad, waarop een eigen wagen niet noodzakelijk de beste optie is”, weet de Lophem. “Dat is de reden waarom wij zo sterk geloven in de deeleconomie. Je merkt ook dat de samenleving in die richting evolueert.”
Meer informatie over de app kan je hier vinden.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , skipr , openbaar vervoer , deeleconomie , App
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.