Diksmuidelaan wordt rambla met petanquebaan
Lees ook: Wel en wee in de Diksmuidelaan
In het kader van het wijkcontract De Kaaien ondergaat de Diksmuidelaan de komende acht maanden een heraanleg van gevel tot gevel, vernam brusselnieuws.be. De kasseien verdwijnen, behalve in de parkeerstrook langs het trottoir. Die parkeerstrook wordt bemeten op vrachtwagens die regelmatig de vele (groot)handelszaken in de straat aandoen. Het autoverkeer wordt in beide richtingen tot één duidelijk afgelijnd baanvak beperkt. Door die ingreep is er plaats voor een fietsstrook. Om het kruispunt met de Ieperlaan veiliger te maken voor voetgangers wordt een verkeersplateau aangelegd.
De huidige parkeerplaatsen onder de platanen verdwijnen. In de plaats komen nieuwe parkeerplaatsen langs de middenberm. Het verlies van parkeerplaatsen wordt zo beperkt. De vrijgekomen ruimte op de middenberm wordt een promenade voor voetgangers, met zitbanken en twee petanquebanen. (zie ook de doorsnede onder dit artikel).
De heraanleg gebeurt in vier fasen. Eerstdaags beginnen de werkzaamheden in het stuk tussen de Ieperlaan en het kanaal langs de kant van de even huisnummers. Dat stuk is nu al beperkt tot plaatselijk verkeer vanwege de werken aan de westelijke Kleine Ring. Daarna volgt het stuk tussen het IJzerplein en de Ieperlaan. In het voorjaar van 2011 wordt de andere rijrichting aangepakt. Tegen de zomervakantie zouden de werken af moeten zijn. Het geld voor de opknapbeurt komt van Beliris, het federaal fonds voor de verfraaiing van de hoofdstad.
Zone 30 of niet?
Met de hertekening wil de stad Brussel de Diksmuidelaan aantrekkelijker maken voor zwakke weggebruikers. Toch blijft de straat voorlopig buiten de zone 30 van de Vijfhoek. Schepen van Stedenbouw Christian Ceux (CDH) wil de snelheidsbeperking naar eigen zeggen wel invoeren. Hoewel de laan een gemeenteweg is kan hij dat echter niet doen omdat de Diksmuidelaan officieel deel uitmaakt van ... de Kleine Ring. Dat betekent dat de Brusselse regering het laatste woord heeft. Over de kwestie is wel nog overleg gepland tussen de stad Brussel en staatssecretaris van Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) en minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V).
Dat de Diksmuidelaan deel uitmaakt van de Kleine Ring heeft een historische en een verkeerstechnische reden. Ten eerste volgt de laan het tracé van de tweede stadsomwalling, die in de twintigste eeuw plaats maakte voor de lanen van de Kleine Ring. Ten tweede is een alternatieve weg vinden voor het doorgaand verkeer niet vanzelfsprekend vanwege het hoogteverschil op de aansluiting van de Negende Linielaan (langs het kanaal) met de Sainctelettesquare.
Hoe dan ook zou de Diksmuidelaan er tegen volgende zomer een stuk beter moeten uitzien. Op de hoek met de Negende Linielaan werd eerder dit jaar ook al een oude stadskanker gesloopt. Een bouwpromotor plant daar een nieuw appartementsblok met winkelruimte op het gelijkvloers.
Kanaal in beweging
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Kanaal in beweging
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.