Randgemeente Drogenbos kant zich tegen een forse uitbreiding van de overstapparking Stalle, net over de grens in Ukkel. “Ik geloof niet in het succes van een sterk uitgebreide parking. Nu wordt ze ook maar beperkt gebruikt", zegt burgemeester Alexis Calmeyn.
Drogenbos tegen uitbreiding overstapparking Ukkel
Lees ook: Uitbreidingsplannen voor parking Stalle
De plannen voor pendelparking Stalle komen concreet neer op een uitbreiding van de capaciteit, van 400 naar 1.134 plaatsen. De studie over de uitbreiding moet nog opgestart worden. Er zouden zowel overdekte als onoverdekte plaatsen zijn.
Brussel Mobiliteit hoopt met de werf te starten eind 2018, en die af te werken tegen eind 2019. Pendelaars kunnen aan Stalle overstappen op tram 4, die hen naar Sint-Gillis, het Zuidstation of de Vijfhoek brengt.
Betalende parking
De aanpalende Vlaamse gemeente Drogenbos is echter niet happig op de capaciteitsvergroting van parking Stalle. De faciliteitengemeente vreest dat er daardoor plaatselijke mobiliteitsproblemen zullen ontstaan. Op de gemeenteraad van 21 januari stemden de raadsleden unaniem een motie goed tegen de plannen voor parking Stalle.
“Het grootste probleem is dat de parking betalend wordt”, reageert burgemeester Alexis Calmeyn aan onze redactie. “Nu parkeren veel studenten van twee scholen aan Stalle. Zij zullen dan beginnen parkeren in de omliggende straten om niet te moeten betalen.”
'Geen kat op de bus'
“Ik geloof persoonlijk niet dat de parking meer succes zal oogsten wanneer ze vervijfvoudigd wordt. Nu zie ik dat ze ook maar vrij beperkt bezet is, zelfs voornamelijk door de scholen. Ook op de MIVB-bussen vanuit Ruisbroek richting Brussel zie ik bijna geen kat zitten”, vervolgt Calmeyn.
Het openbaar vervoer rond de parking is uitgebreid met het oog op meer overstappen in de rand. "Bedoeling is om het verkeer uit het centrum van Brussel te houden", zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. Om dat mogelijk te maken zal ook openluchtparking Coovi uitgebreid worden, van 200 naar 1.350 staanplaatsen.
Burgemeester Calmeyn is vooral verontwaardigd dat Drogenbos niet vanaf het begin betrokken werd bij de plannen voor parking Stalle. “We hadden toen al bij de discussies moeten zijn. Verder hameren we op een grondige mobiliteitsstudie. Die moet ook het verkeer in onze aanpalende straten in rekening brengen.” In de huidige overlegcommissie zijn intussen de gemeentes Ukkel, Vorst en ook Drogenbos vertegenwoordigd.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.