Eerste sporen gelegd in Schuman-Josaphattunnel

© brusselnieuws.be
27/01/2014

Infrabel is begonnen met de aanleg van de sporen in de nieuwe treintunnel tussen het station Schuman en spoorlijn 26 in Schaarbeek. Daarmee zit de werf op schema en kunnen de eerste passagiers de tunnel eind 2015 gebruiken.

Al sinds 2008 wordt gewerkt aan de Schuman-Josaphattunnel. Met het volume grond dat is uitgegraven kunnen wel honderd olympische zwembaden gevuld worden. De werf gaat nu een nieuwe fase in.

De ruwbouw van de 1,25 kilometer lange constructie is nu voltooid en Infrabel is begonnen met de plaatsing van de rails. Dat gebeurt met een bijzondere techniek om de hinder voor omwonenden te beperken.

"De sporen rusten op dempende matten die trillingen absorberen", zegt Thomas Baeken van Infrabel. "Dat zal de trillingen en geluidshinder voor omwonenden beperken." De tunnel ligt ongeveer vijftien meter diep, onder meer onder de Plaskywijk in Schaarbeek.

Door de werkzaamheden aan de tunnel rijden er nog tot en met vrijdag geen treinen in de stations Delta, Merode en Meiser op lijn 26. De aanleg van de sporen zou voltooid zijn tegen november, daarna plaatst Infrabel de bovenleiding en de seininrichting.

Daarmee zit de werf op schema. Eind 2015 zullen de eerste treinen de verbinding gebruiken. Dan zal men vanuit het tegen dan uitgebreide station Schuman in vijftien minuten naar de luchthaven kunnen sporen. Er komen ook directe verbindingen met Antwerpen en Luik.

De tunnel moet daarnaast een belangrijke schakel worden in het toekomstige Gewestelijk Expresnet (GEN), het veelbesproken voorstadsnet in en rond Brussel. Voor een stuk kan de nieuwe doorsteek ook de verzadigde Noord-Zuidverbinding ontlasten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni