In Brussel vinden voor het eerst experimenten plaats met elektrische taxi's. Dat is een primeur voor ons land. De hele week rijdt er een elektrische taxi rond. Daarna wordt de proef geëvalueerd. Als de test meevalt, rijden er dit najaar vijftig elektrische taxi's rond.

Een elektrische wagen kan gemiddeld honderd kilometer rijden alvorens hij moet worden opgeladen. Dat duurt twintig minuten en kost twee euro. Dezelfde afstand afleggen met diesel kost makkelijk acht keer zo veel.

Nadeel van de elektrische auto is dat je er geen lange ritten mee kan doen. "Bij een proefproject in het Japanse Osaka reden de auto's aanvankelijk tot 140 maar na twee jaar liep dat terug tot 40 kilometer", zegt Pierre Steenberghen van de Nationale Groepering van Taxibedrijven.

Taxichauffeur Stéphane Doornaert, die de elektrische taxi een week mag testen, is alvast erg te spreken over de ervaring. "De auto maakt geen lawaai en rijdt erg soepel. Het is ontspannen rijden, ook al omdat er geen versnellingen zijn. Stel je voor dat alle 2.000 taxi's op elektriciteit rijden en dus geen lawaai maken en niet vervuilen."

Het is nu aan minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) om de test te evalueren. Als ze groen licht geeft, rijden vanaf het najaar misschien 50 elektrische taxi's rond in Brussel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni