Elsene krijgt eerste gemeentelijke ombudsman

© brusselnieuws.be
16/04/2012
Hij (of zij) bestaat al op gewestelijk en federaal niveau, maar nu krijgt Elsene als eerste Brusselse gemeente een ombudsman, 'un ombudsman' in goed Frans. Vanaf half april staat die ten dienste van de inwoners die klachten hebben over de gemeentelijke diensten.

De ombudsman van Elsene is eigenlijk een ombudsvrouw, genaamd Aurore Poncin. Haar opdracht is om tweedelijnshulp te bieden aan de burgers. "De bedoeling is dat de burgers eerst contact opnemen met de betrokken dienst," zegt ze aan de RTBF. "Pas als de problemen nog niet opgelost raken of het antwoord van de dienst onvoldoende is, kunnen ze bij mij terecht."

Poncin verduidelijkt wel meteen dat alleen klachten over de gemeentelijke diensten welkom zijn. "Het OCMW bijvoorbeeld heeft een eigen klachtendienst en voor de politie zijn wij niet verantwoordelijk," zegt ze. "Wanneer een klacht wel ontvankelijk is zal ik samen met de klager en de betrokken dienst een oplossing te vinden. Ik kan daarbij volledig onafhankelijk en objectief werken, dat wordt gegarandeerd in het gemeentereglement." De ombudsman kiest dus geen partij, noch voor de burger, noch voor de overheidsdienst.

Elk jaar zal de ombudsman ook aanbevelingen doen in een rapport om de werking van de gemeentelijke diensten te verbeteren.

In het Frans verwijst de gemeente trouwens ook naar 'un ombudsman'. De Elsense website meldt ook dat "het woord en de functie uit Zweden afkomstig zijn."

De diensten van de ombudsman zijn volledig gratis. Spreekuur gaat door elke dinsdag van 9.00 uur tot 12.00 uur en donderdag van 14.00 uur tot 18.00 uur op de Elsensesteenweg 168A.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni