Pieter Gyssels (32) is een veelzijdige kunstenaar die onder het pseudoniem 'Peter Castles' opereert. Hij nam in 2011 het album 'Muse of My Music' op in Nashville, Tennessee, en studeerde in 2019 af als docent en regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. In 2020 wordt hij assistent van choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui en brengt hij een nieuwe plaat uit. Hij is opgegroeid in Brussel en woont in Schaarbeek.
Enfant terrible: Pieter Gyssels, theatermaker, singer-songwriter, schilder
Ik heb heel veel pech gehad als kind. Van mijn vijfde tot mijn negentiende werd ik misbruikt door drie mannen: eerst een familielid, dan een leider van de jeugdbeweging en ten slotte een leraar. Pas toen ik zesentwintig was, ben ik naar de politie gestapt om een klacht in te dienen.
Ik zat met zoveel schaamte en angst. Ik trok jarenlang een façade op en vertelde niemand wat er aan de hand was. Eén dader is intussen veroordeeld en er lopen nog twee rechtszaken. Er leeft nog altijd iets donkers in mij. Ja, ik heb drie zelfmoordpogingen achter de rug. Ik ben lang niet de enige die misbruikt is. Toen ik erover getuigde op de radio tijdens de Warmste Week, liep mijn mailbox vol met reacties van lotgenoten.
Psychoanalyse heeft me enorm geholpen. Ik zie mezelf nu als een overlever en niet meer als een slachtoffer. Ik blijf in therapie gaan. Het vergt moed om naar jezelf te kijken en stil te staan bij het leven. Ik kan het iedereen aanraden. Ook aan de gesprekken bij Anaktisi, een lotgenotengroep voor wie in aanraking kwam met seksueel grensoverschrijdend gedrag, heb ik veel gehad. Het is een veilige omgeving om je ervaringen te delen, zonder oordeel.
"Kunst werkt helend"
Ik draag zorg voor mijn gezondheid. Ik doe regelmatig aan sport, slaap voldoende, eet veganistisch en drink weinig alcohol.
Kunst werkt helend, zeker weten. Ik gebruik het als uitlaatklep om mijn verdriet en mijn pijn te kanaliseren. Op mijn eerste plaat ging het nummer 'Why not you?' over mijn duistere verleden. Mijn tweede album wordt dieper en gelaagder. De fundamentele eenzaamheid van de mens is een terugkerend thema. We praten zo weinig met elkaar. In de stad wonen we dicht bij elkaar, maar we staan ver van elkaar af. Iedereen leeft in zijn eigen bubbeltje. De muziek gaat meer richting elektronica en triphop.
Als kind heb ik geleerd te doen alsof alles oké is en als homo heb ik lang in de kast gezeten. Was ik daarom voorbestemd om te acteren? In het theater kan ik in ieder geval mijn passie voor verhalen en mensen kwijt. Als theatermaker bijt ik me vast in een thema. In mijn voorstelling #Dorian ging het bijvoorbeeld over de obsessie voor uiterlijke schoonheid bij jongeren onder invloed van sociale media.
Goed theater sleept je mee, raakt je in je kern en zet je aan het denken. Onbegrijpelijk dat de nieuwe Vlaamse regering dat niet naar waarde schat. Als artistieke en logistieke rechterhand van choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui krijg ik de kans om mee te draaien in de top van de theaterwereld. Ooit hoop ik, zoals Larbi, van mijn eigen kunst te kunnen leven en mijn eigen universum te creëren.
Ik schilder vaak kubussen. Dat rechtlijnige zie je niet in de natuur. Wij mensen zetten onszelf vast in blokken en vakjes. Ik werk met extra materialen, zoals zand en houtskool, om het werk meer textuur te geven. Ik hoor geregeld dat mijn kunst te somber is om in de woonkamer te hangen, maar ik krijg ook veel appreciatie. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe plekken om te exposeren.
Ik leef graag in het oerwoud dat Brussel is. Het is zeker geen Utopia, maar er heerst een grote openheid, samenhorigheid, en warmte. Mensen leven hier samen, ongeacht hun herkomst. De stad bruist dag en nacht en leert je om zelfredzaam te zijn. Toen ik lesgaf, vond ik het geweldig om tussen de ketjes te staan en met hen in dialoog te gaan. Jongeren willen weten hoe de wereld in elkaar zit, en dat moet je stimuleren.
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving , Peter Castles , Sidi Larbi Cherkaoui , Enfant Terrible
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.