De ontwikkelaars achter het NEO-shoppingcenter hebben een bezwaarschrift ingediend tegen het Eurostadion. Ze pikken het niet dat Eurostadion-bouwheer Ghelamco 180 dagen per jaar de toegangsweg naar NEO met barelen kan afsluiten. “Dat doet Ghelamco omdat het zonder NEO de mobiliteitsproblemen maar net de baas kan”, zegt verkeersprofessor Willy Miermans aan BRUZZ. “Met NEO erbij overschrijdt het de eigen draagkracht, en die van de hele buurt."
Eurostadion en NEO vechten om afrit
Lees ook: Vlaanderen keurt invalsweg NEO goed
Het shoppinggedeelte van NEO 'Mall of Europe nv' heeft een bezwaarschrift ingediend bij de Stad Brussel, die net als Grimbergen een openbaar onderzoek hield over het Eurostadion, met in totaal 28 bezwaarschriften.
Dat kan vreemd overkomen, omdat zowel het Eurostadion als NEO gesteund worden door de Brusselse regering én de Stad Brussel. Maar omdat beide projecten een groot beslag leggen op dezelfde buurt, spelen er tegengestelde belangen.
Levensader voor NEO
Concreet klaagt Mall of Europe nv het private karakter van de nog aan te leggen vierbaansweg aan, die van parking C (Vlaanderen) naar de voorkant van de Heizelpaleizen (Brussel) loopt. "Vergund als een logistieke weg bedoeld voor leveringen aan de paleizen", verdedigt Ghelamco zich. "Een afrit voor NEO", zegt burgemeester Philippe Close (PS).
En de afrit is belangrijk voor het shoppingcentrum, dat op 40.000 bezoekers per dag mikt, waarvan de helft met de auto. In een interview met De Tijd op maandag, zei directeur Michel Dessolain van bouwheer Unibail-Rodamco nog dat alles klaar is, “behalve de oprit naar de ring voor de auto.”
Daarmee doelt hij op het feit dat het stukje weg op parking C privaat is. Ghelamco kan als erfpachthouder van parking C die weg naar eigen goeddunken afsluiten, voor een maximum van 180 dagen per jaar.
En dat zijn ze ook van plan. Bijvoorbeeld als er een match of concert is in het stadion, of bij grote beurzen zoals Batibouw. Zo kunnen ze het vlot binnen-en buitenrijden naar de ondergrondse parking van 10.000 plaatsen garanderen.
De verkeersstroom te veel
“Als er daar nog extra verkeersstromen en -bewegingen voor NEO bijkomen, dan loopt het glas over", zegt Willy Miermans, docent verkeerskunde (UHasselt). Hij nam eerder het Milieueffectenrapport van het Eurostadion door.
"Vlot de garage binnen en buiten kunnen rijden, is belangrijk voor de levensvatbaarheid van het Eurostadion-project", zegt Miermans aan BRUZZ. "Ghelamco heeft z’n huiswerk redelijk goed gemaakt. De bijkomende mobiliteitsproblemen door activiteiten in het stadion en op de campus zijn al bij al beperkt. Dat komt omdat ze als een soort schiereiland fungeren, een gesloten circuit dat enkel bereikbaar is via de ring. En waar de omgeving verder geen last van heeft.”
“Maar als die in- en uitstroom doorkruist wordt door een NEO-verkeersstroom, dan legt dat een hypotheek op het hele project. Het betekent meer auto’s, meer kruispunten, en een verminderde capaciteit", aldus Miermans. "Op piekmomenten kan dat een terugslag hebben op de ring, waardoor mensen al van daar staan aan te schuiven. Iets wat Ghelamco net belooft te vermijden.”
Concurrerende projecten
Miermans ziet nog een andere reden om de verbindingsweg af te sluiten, een commerciële. “Als het parkeren in de buurt gratis blijft, en die buurt wordt via de verbindingsweg bereikbaar voor bezoekers van het stadion, dan gaan ze liever daar parkeren dan in een betaalparking. Want als parkeren gratis is, dan gaat de Belg wandelen."
"Daarenboven eten die mensen dan misschien liever iets aan NEO, eerder dan in het stadion. En dat doorbreekt natuurlijk het businessconcept van Ghelamco.”
Tegengestelde belangen
De belangen van de bouwheren achter het Eurostadion en NEO staan in dit dossier dus lijnrecht tegenover elkaar. NEO wil net dat de weg openbaar wordt, en dus 24 uur per dag toegankelijk is, met verkeersborden die duidelijk naar het shoppingcentrum verwijzen.
Daarenboven willen ze tussen de verbindingsweg en de ring - op het terrein van het stadion dus - twee keer twee rijstroken die niet langs de ondergrondse parking gaan. In het voorstel van Ghelamco loopt die weg nu via de parkeergarage, ondergronds en over één rijstrook. Of er plaats is voor zo'n vierbaansweg op de site van het Eurostadion, is op dit moment onduidelijk.
"In elk geval: door die verbindingsweg wordt Ghelamco meegesleurd in het hele NEO-verhaal", besluit Miermans. "Daarmee overschrijdt het de eigen draagkracht, en die van de hele buurt."
Op onderstaand kaartje zie je waar de verbindingsweg komt.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.