Extra metro's tijdens sluiting tunnels
De Jubelparktunnel en de Wettunnel gaan zoals eerder aangekondigd dicht van 11 juni en tot en met 15 september. Dat moet het mogelijk maken om belangrijke werkzaamheden uit te voeren aan het metro- en treinstation Schuman en de nieuwe treintunnel richting Josaphat.
Het spoor- en metroverkeer zal geen hinder ondervinden tijdens de werken. De zomerdienstregeling van lijn 1 (Weststation-Stokkel) wordt beperkt tot de periode van 14 juli tot en met 12 augustus om extra reizigers te kunnen vervoeren.
De automobilisten die van de Kortenberg- en Tervurenlaan komen, worden omgeleid via de Stevinstraat naar de Wetstraat. Voor degenen die de Oudergemlaan gebruiken, zal een rijstrook beschikbaar blijven in de Wetstraat. In de Tervurentunnel blijft een rijstrook beschikbaar.
Tunnelwegdek moet omhoog
De sluiting van de tunnels is nodig om de aansluiting van het station Schuman op de nieuwe tunnel naar Josaphat af te werken. "De metro kunnen we technisch gezien niet verlagen dus zijn we verplicht om daar waar de nieuwe spoorlijn de autotunnel kruist het wegdek lichtjes te gaan verhogen", zegt Pieter Dudal, ingenieur bij Beliris, aan FM Brussel. "We hebben geen keuze, we moeten de autotunnel afsluiten en het wegdek afbreken en opnieuw aanleggen." Er zal dag en nacht gewerkt worden.
Tegen 2015 moet het station Schuman zijn omgebouwd tot een van de belangrijkste knooppunten van het openbaar vervoer in Brussel. Verschillende metro-, trein- en GEN-lijnen zullen er samen komen. De werkzaamheden aan het station kosten 75 miljoen euro.
Buurtbewoners worden op de hoogte gebracht van de werken via 125.000 brochures. Ook via borden langs de E40 en de E411 worden de werken
aangekondigd. Meer informatie over de omleidingen vindt men op de speciale website tunnels2012.be
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.