Extra toegangen voor metrostation Centraal
Lees ook: Met de tram naar het Centraal Station
Volgend jaar wordt het metrostation van het Centraal Station helemaal onder handen genomen. Dat is vooral nodig door de toename van het aantal reizigers. Er wordt een toename van 50 procent verwacht, van 80.000 per dag tot 120.000 per dag.
"De lokettenzaal wordt veel groter en er komen ook extra handelszaken," zegt Albert Neyens, directeur van Mobiel Brussel. "Voor de handelaars komt er een nieuwe goederenlift, zodat de goederen sneller aangevoerd kunnen worden. Er komen extra toegangen naar de perrons, via liften, trappen en roltrappen. Die toegangen zijn nodig, met de nieuwe tramlijn die er komt. Zo kun je meteen naar de perrons. Daar komen overigens originele terrasjes. Het perron richting Kunst-Wet wordt ook groter."
De centrale gang krijgt een opknapbeurt, de toegang tot de sanitaire ruimtes wordt verbeterd, het station krijgt toegangspoortjes. Er komt ook een betere geleiding voor blinden, en er is extra camerabewaking gepland. Het werk gaat in 2012 van start, duurt ongeveer twee jaar en zal tien à twaalf miljoen gaan kosten.
De renovatieplannen werden voorgesteld tijdens het bezoek van Brigitte Grouwels aan het studiebureau NPC in Amsterdam, gespecialiseerd in de herinrichting van de openbare ruimte. Het bureau speelde een sleutelrol in renovaties van treinstations in Amsterdam. Het ontwikkelde de zogenaamde Schijf van vijf. "Dat is een locatiescan om de openbare ruimte, onder meer in en om trein- en metrostations, opnieuw in te richten," zegt Alex de Ruiter van NPC. "Dat gebeurt aan de hand van vijf parameters: exploitatie, vastgoedmanagement, ruimtelijke inrichting, veiligheid, mobiliteit en logistiek. Zo krijg je meer inzicht in hoe een locatie werkt en hoe je ze kunt verbeteren, op de korte en op de langere termijn."
Minister Grouwels is enthousiast over haar bezoek. "We hebben heel wat inspiratie opgedaan bij NPC. Een van de interssante ideeën is dat zij de commerciële ruimtes zien als manier om extra middelen te brengen generen voor de verbetering openbaar vervoer. Dat principe wil ik zeker ook in Brussel toepassen."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.