Fietsen door het rood: extra borden op komst
Dat maken minister Brigitte Grouwels (CD&V) en staatssecretaris Bruno De Lille (Groen) bekend.
Het Brussels Gewest heeft 255 kruispunten geselecteerd waar de zogenaamde B22 en B23-borden op hun plaats zouden zijn. "Op basis van de aanbevelingen door het BIVV zullen we geval per geval beslissen om deze nieuwe borden al dan niet plaatsen", zegt minister Grouwels.
Het BIVV stelt alvast dat de huidige borden geen extra verkeersonveiligheid of -problemen opleveren. Het instituut benadrukt wel dat de borden niet zomaar veralgemeend mogen worden. Elk kruispunt moet aan een grondige evaluatie onderworpen worden.
De nieuwe regel is dan wel veilig voor het BIVV, het instituut loopt niet warm voor het principe. "De studie is te beperkt om ons standpunt daarover te wijzigen", zegt woordvoerster Sofie Van Damme. "Door het rood rijden maakt geen deel uit van de verkeersopvoeding en kan voor verwarring zorgen."
Volgens staatssecretaris De Lille verhogen de borden het comfort van de fietsers. "De verkeersborden betekenen een tijdswinst van 20 procent", zegt hij. "Fietsers komen ook niet meer in de verleiding om gevaarlijke manoeuvres uit te voeren."
De borden staan nu al op acht kruispunten in het gewest. Het bord B22 laat fietsers toe door het rood te rijden en rechtsaf te slaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden (het gaat dan om verkeerssituaties waar hij of zij geen autoverkeer kruist). De tweewielers hebben daarbij wel geen voorrang.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.