De voorlopige fietspaden in het centrum krijgen deze week een nieuwe lik knalwitte verf in opdracht van Brussels schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) en worden zo definitief. De toestand van de Brusselse fietspaden leidde regelmatig tot kritiek van de zwakkere weggebruikers. Ampe belooft dat de fietspaden op termijn ook zullen worden verhoogd.
Fietsmarkeringen centrum worden definitief
De oplettende passant zag het al: heel wat voorlopige fietsmarkeringen kregen de afgelopen dagen een nieuw likje verf. Afgelopen dinsdag kwamen onder meer de Lakensestraat, de Visverkopersstraat, de Dansaertstraat, het Fontainasplein en de Zuidstraat aan bod. Een dag later was het de beurt aan onder meer de Maurice Lemonnierlaan, de Adolph Maxlaan, Emile Jacqmainlaan en de Stalingradlaan. Later deze week worden, mits goed weer, de rest van de voorlopige wegmarkeringen definitief.
De voorlopige markeringen kwamen er samen met de invoering van de voetgangerszone in de zomer van 2015. "Het aantal fietsers verdubbelde dankzij de komst van de gemarkeerde fietspaden", zegt Ampe, waardoor ze ook besliste de fietspaden te houden.
Of vers geschilderde fietspaden op zich volstaan om de veiligheid van fietsers te garanderen blijft nog steeds de vraag. In een spraakmakend filmpje van Velodossier was begin juli nog te zien hoe wagens achteloos stilstaan op het fietspad in de Stalingradlaan. Daarom kondigde Ampe ook aan dat de fietspaden op termijn zullen verhoogd worden. Een bouwvergunning is in voorbereiding.
De opgeknapte fietspaden zijn alleszins een stap in de goede richting. Dat zegt ook Roel De Cleen van de Fietserbond. “Anderzijds was de situatie wel echt onaanvaardbaar en kon dit maanden eerder gebeuren. Fietspaden waren namelijk onherkenbaar geworden”, zegt De Cleen.
Op iets langere termijn verwacht de Fietsersbond toch een grotere inspanning . “We kijken uit naar een definitief plan van de stad Brussel om het fietsverkeer opnieuw aan te leggen. We willen dan liefst minder autoverkeer op de fietsroutes, bredere paden en afgescheiden fietspaden op grote straten als de Keizerslaan, de Wetstraat en de Koloniënstraat. Ook op plaatsen waar fietsers trager bergop moeten klimmen willen we een scheiding van het gemotoriseerd verkeer.”
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.