Fietspad Wetstraat barst uit zijn voegen
Lees ook: Gezien: Wetstraat in verval?
Het fietspad op de Wetstraat blijkt een schot in de roos, maar is ook het slachtoffer van haar eigen succes, vernam brusselnieuws.be. Uit tellingen van Mobiel Brussel blijkt dat het aantal fietsers in 2011 opnieuw steeg, dit keer zelfs met een kwart ten opzichte van 2010. Al valt een deel daarvan valt te verklaren door het goede weer. Ter vergelijking: voor de aanleg van het fietspad trok de parallelle route in de Jozef II-straat amper 70 fietsen per uur.
Meer dan 500 fietsers is heel wat voor een voet- en fietspad van vier meter breed. "Je kan zeggen dat het fietspad aan zijn maximumcapaciteit zit", zegt Brussels fietsmanager Frederik Depoortere. "Op sommige momenten in de spits is het echt heel druk. We spreken over 2.500 fietsers en 10.000 voetgangers per dag. Er zijn daarover ook al klachten geweest van de Europese Commissie. Voetgangers en fietsers zitten elkaar in de weg."
De trend wordt bevestigd door Roel De Cleen van de Fietsersbond. "In de spits is het te druk, ook door het grote aantal voetgangers", zegt hij. "Er is een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van de infrastructuur nodig. Meer ruimte voor fietsers en voetgangers en betere infrastructuur."
De ingrijpende heraanleg van de Wetstraat mét fietspaden is nog geen tien jaar oud (in 2003). Toch liggen de stoepen er vandaag niet ideaal bij. Verzakkingen en oneffenheden teisteren de ondergrond, het gevolg van een foute verhardingsprocedure tijdens de aanleg.
Rijstrook schrappen
Plannen om de Wetstraat en haar fietsinfrastructuur opnieuw aan te leggen zijn momenteel vaag, zegt de Cleen. In de ambitieuze visie van stedenbouwkundige Christian de Portzamparc is een omvorming van de Wetstraat tot een stadsboulevard voorzien, met veel ruimte de zwakke weggebruiker. Dat plan is echter zeer verre toekomstmuziek.
Een snellere oplossing is een rijstrook van de Wetstraat schrappen om de voet- en fietspaden te verbreden, maar ook dat is niet vanzelfsprekend. "De Wetstraat is een zeer drukke autoweg," zegt fietsmanager Depoortere. "Als je de capaciteit vermindert, zal het verkeer een uitlaatklep zoeken in de omliggende wijk. Je kan een rijstrook schrappen, als de doelstellingen van het Iris 2-plan gehaald worden."
Het Gewestelijk mobiliteitsplan Iris 2 bepaalt dat het autoverkeer tegen 2018 met 20 procent naar beneden moet ten opzichte van het niveau van 2001. Als de huidige erg lichte daling wordt doorgezet, wordt die doelstelling niet gehaald.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.