Gaat conducteur boekje te buiten? 'Veertig minuten vertraging door Brusselse jongeren'

AB
12/06/2023

Brusselse jongeren waren zondagavond de zondebok op een vertraagde trein in Gent. “Veertig minuten vertraging door Brusselse jongeren”, werd er omgeroepen. Dat is niet de juiste formulering, reageert de NMBS.

Brusselse jongeren zorgden er zondagavond voor dat een trein die vanaf de kust kwam een grote vertraging opliep. Tenminste, dat beweerde de bewuste conducteur van dienst. “Veertig minuten vertraging door Brusselse jongeren”, werd er omgeroepen, zegt een getuige tegen BRUZZ.

“Dit is niet correct, zo wordt er niet gecommuniceerd naar reizigers”, reageert NMBS-woordvoerder Bart Crols. “Bij vertraging proberen we altijd zo correct en precies mogelijk te zijn in onze communicatie, zoals benoemen dat er een technisch defect is of dat er spoorlopers zijn. Maar dit is niet de juiste formulering.” De conducteur in kwestie zal worden aangesproken, aldus Crols.

De bewuste trein reed zondagavond met vier minuten vertraging station Gent-Sint-Pieters binnen en stond daar vervolgens een halfuur stil, aldus de woordvoerder. Wat zich precies heeft voorgedaan, is niet duidelijk. De getuige zag dat de politie ter plaatse kwam en een reiziger geboeid afvoerde. Toen vertrok de trein weer.

Amokmakers

De hitte zorgt regelmatig voor de nodige problemen op de treinen van en naar zee. Onlangs moest de politie ingrijpen toen Brusselse jongeren overlast veroorzaakten op de trein richting Gentse Blaarmeersen, en ook vorige zomer waren er meerdere incidenten. Onlangs drong de Gentse schepen van Economie, Handel, Sport en Haven Sofie Bracke (Open VLD) aan op een zwarte lijst voor amokmakers die voor problemen zorgen in recreatiedomeinen.

Volgens gelijkekansencentrum Unia moet zo'n maatregel “met grote voorzichtigheid” worden gebruikt, en alleen als er objectief is aangetoond dat andere preventieve maatregelen niet genoeg zijn. UNIA waarschuwt uitbaters van de recreatieterreinen en andere betrokkenen, zoals politie of werknemers bij de spoorwegen, ervoor dat ze geen groepen mogen stigmatiseren. Identiteitscontroles moeten zonder onderscheid worden gedaan en als er een maximumcapaciteit is, moeten de criteria daarvoor duidelijk zijn, zo staat er in een onlangs uitgebracht advies van de organisatie.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni