Brusselse organisaties die professioneel gebruik maken van een fiets worden steeds vaker geconfronteerd met fietsendiefstal. Om die reden wordt afsluiten van een verzekering moeilijker. En dat dwingt hen soms om over de landsgrenzen heen te kijken. “Wij hebben een Nederlandse verzekeraar gevonden. En dat was nodig. De dieven zijn vandaag zo goed uitgerust dat ze eigenlijk elk slot simpelweg kunnen openbreken,” legt Flora Billiouw van thuiszorgorganisatie Wheel Of Care uit.
'Geen enkel slot is nog bestand tegen fietsdieven'
Dat Brussel alsmaar meer fietsers telt, hoeft geen betoog meer. Maar ook het aantal fietsdiefstallen neemt toe. In 2017 kreeg de politiezone Brussel-Hoofdstad-Elsene 1.505 meldingen binnen, drie jaar later waren dat er al 1.963. Of dat enkel te wijten is aan het toenemende aantal fietsers, wil woordvoerster van de zone Ilse Van de Keere niet gezegd hebben.
‘Misschien overstappen op deelfietsen’
Voor verzekeringsmaatschappij Aedes zijn de stijgende cijfers alvast reden genoeg om niet langer fietsen te verzekeren die met een slot gestald worden langs de openbare weg. De maatschappij laat aan BRUZZ weten dat op deze maatregel ook geen uitzondering zal worden gemaakt voor mensen die de fiets gebruiken voor professionele doeleinden.
"De kans dat de fietsen in de toekomst opnieuw worden gestolen is groot. Met pakweg een Swapfiets is dat risico misschien kleiner, omdat ze zo herkenbaar zijn"
En dat brengt heel wat organisaties in de problemen. De vroedvrouwen en verpleegkundigen van Zwanger in Brussel zijn daar een voorbeeld van. Zij bezoeken hun patiënten met een (elektrische) fiets en kregen te horen dat hun huidige verzekeraar de samenwerking stopzet.
“Het gaat om vijf fietsen, die over een periode van twee jaar allemaal al eens gestolen zijn geweest. Dat gebeurde zelfs een keer voor de deur van onze praktijk. Ondertussen hebben we met AG wel al een overeenkomst kunnen afsluiten voor twee van onze fietsen,” legt vroedvrouw Elke Van Den Bergh uit.
Als er voor de overige fietsen geen oplossing wordt gevonden, denkt Zwanger in Brussel eraan om over te stappen op bestaande deelsystemen. “Het is iets dat we in het achterhoofd houden. En eigenlijk is dat misschien ook wel het beste plan. Want de kans dat de fietsen in de toekomst opnieuw worden gestolen is groot. Met pakweg een Swapfiets is dat risico kleiner, omdat ze zo herkenbaar zijn,” aldus Van Den Bergh nog.
Nederlandse verzekeraar
Ook bij vzw Wheel Of Care, dat per fiets thuiszorg aanbiedt, zien ze hun tweewieler na een bezoek aan een patiënt soms niet meer terug. Voor een verzekering trok de organisatie de grens over, naar de Nederlandse verzekeraar Enra. Die biedt voor 160 euro per jaar wel nog polissen aan voor fietsen uit Brussel.
“We beschikken over zes elektrische fietsen die elk ongeveer 4.000 euro waard zijn. Op drie jaar tijd zijn ze alle zes al eens gestolen geweest,” legt oprichtster Flora Billiouw uit. “Voor een kleine vzw is dat telkens een enorme kost om dragen. Zeker omdat de verzekering enkel de naakte fiets dekt. Al het materiaal, dat per fiets ook nog een aardige duit kost, wordt niet gedekt.”
‘Niets aan het toeval overlaten’
Billiouw drukt daarom iedere verpleegkundige op het hart om voor elk bezoek de fiets goed vast te maken en ook te controleren of het object waar het slot aan wordt bevestigd stevig in de grond staat.
"Ook een GPS-tracker biedt geen garantie, want zelfs als je je fiets dan kan lokaliseren, is het niet toegelaten om zonder huiszoekingsbevel een privédomein te betreden"
“Ik herinner mij een dringende afspraak in de vroege ochtend, waarbij er in de omgeving van het huis nergens een fietsrek te bespeuren was. Ik heb mijn fiets dan vastgemaakt aan een paal in de buurt, maar die bleek niet goed in de grond te zijn verankerd. Bij het buitenkomen was mijn fiets spoorloos.”
Volgens de fietsfabrikant van Wheel Of Care is er nog maar weinig bestand tegen fietsdieven. Al kan een fietsslot met een alarmsysteem soms wel voor een afschrikeffect zorgen.
“We hebben daar nu in geïnvesteerd en sindsdien zijn er geen fietsen meer gestolen. Maar een waterdichte oplossing is het natuurlijk niet. De dieven zijn vandaag ook zo goed uitgerust dat ze eigenlijk elk slot simpelweg kunnen openbreken. Je mag dus jammer genoeg echt niets aan het toeval overlaten. Ook een GPS-tracker biedt geen garantie, want zelfs als je je fiets dan kan lokaliseren, is het niet toegelaten om zonder huiszoekingsbevel een privédomein te betreden” aldus Billiouw nog.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Wheel of Care , zwanger in brussel , Flora Billiouw , fietsdiefstallen , verzekeringen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.