Gen: op naar tien jaar vertraging
Eigenlijk moest het Gen dit jaar helemaal operationaal zijn. Althans volgens de planning die bestond voor aanvang van de werkzaamheden. In de loop der jaren schoof de einddatum echter systematisch op, tot 2016, daarna 2019, 2020 en nu dus mogelijk 2022. Voor de liefhebbers: in 1999 heette het zelfs al eens dat het Gen over 6 à 8 jaar voltooid zou zijn, uiterlijk in ... 2007 dus.
Wat gaat er fout? "Technisch is het nog altijd mogelijk om klaar te zijn in 2020 maar daarvoor zijn we afhankelijk van de gerechtelijke procedures die lopen", zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken aan brusselnieuws.be. "In 2003 hebben de gewesten met de federale regering een akkoord gesloten om binnen 18 maanden alle vergunningen af te leveren maar vandaag hebben we nog altijd niet alle toelatingen op zak."
Probleemlijn Ukkel-Nijvel
Vooral de lijn Ukkel - Nijvel is problematisch. Er lopen nog drie procedures. De gemeenten Linkebeek en Sint-Genesius-Rode en een buurtbewoner zijn naar het gerecht gestapt en het is wachten op een uitspraak. "Wij werken waar we kunnen en zijn in dit dossier zelf slachtoffer", aldus nog de woordvoerder Infrabel.
Het dossier dat Linkebeek in september 2010 indiende zou nog altijd niet behandeld zijn door de Raad van State. Dat zegt Yves Ghequière, de plaatselijke mobiliteitsschepen, in La Capitale en Le Soir. Volgens Infrabel is de procedure echter wel al gestart.
'Infrabel heeft te weinig ambitie'
Daarnaast spreidt Infrabel ook de financiële inspanning. In het nieuwe investeringsplan van de spoorbeheerder (2013-2025) zouden tot 2022 fondsen voorzien worden voor de werken aan het Gen.
In een gezamenlijk persbericht verwijten de Brusselse en Waalse ministers van Economie Infrabel een gebrek aan ambitie in het Gen-dossier. "Infrabel besteedt slechts 5 procent van het meerjarenbudget aan de ontwikkeling van het Gen", aldus Benoît Cerexhe (CDH) en zijn Waalse collega André Antoine (CDH). "Het Gen wordt afgedaan als een bijkomstige investering."
De twee CDH-ministers roepen op tot een alliantie tussen Brussel en Wallonië om het Gen toch af te werken tegen 2016. "Het Gen is absoluut noodzakelijk om de Waalse pendelaar een alternatief te bieden voor de dichtslibbende toegangswegen en om Brussel aantrekkelijk te houden voor bedrijven", aldus Cerexhe en Antoine. "Zoniet dreigt de economische activiteit zich te verplaatsen naar het noordelijke hinterland van Brussel."
Volgens Infrabel is die commentaar echter "voorbarig" omdat het investeringsplan nog niet helemaal vastligt. "Het is aan bevoegd minister Paul Magnette (PS) om politieke keuzes te maken. Voor Infrabel is het Gen heel belangrijk en voor de minister ongetwijfeld ook."
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.