Gewest zoekt privégeld voor Leopold II-tunnel

© brusselnieuws.be
14/02/2012
Het Brussels Gewest gaat de Leopold II-tunnel uitgebreid onder handen nemen. Om het budget van 110 miljoen euro rond te krijgen wil het een publiek-private samenwerking aangaan. Het is meteen de eerste keer dat zoiets voor openbare werken gebeurt in het Gewest. Voorziene start van de werken: 2014.

Dat de Leopold II-tunnel in slechte staat verkeert is algemeen geweten. Brussels' langste tunnel kreeg recent nog de bijnaam 'De grotten van Han'. Door het vele vocht hangen er op sommige plaatsen namelijk stalactieten. Anderen hebben het dan weer over een 'Oostbloksfeer' die in de tunnel hangt.

Het Gewest wil nu de tunnel onder handen nemen. De rijweg, de trottoirs, de nooduitgangen, de veiligheidsuitrustingen en het ventilatiesysteem worden daarbij gerenoveerd. Ook een heel aantal kleinere systemen krijgt een onderhouds- of renovatiebeurt. Ook nieuw is dat de gerenoveerde tunnel niet langer toegankelijk zal zijn voor zwaar vervoer. Er wordt een drempel geplaatst die voertuigen van meer dan 3,5 ton moet tegenhouden.

De tunnel dateert al van 1987, de uitrusting draait dus al een kwarteeuw mee. Zo werden in 2009 de wandpanelen verwijderd omdat er twee los gekomen waren. "Ook de verlichting is niet optimaal," zegt Inge Paemen van Mobiel Brussel. "Om de tunnel aan te passen aan de geldende richtlijnen, moeten we werkelijk alles onder handen nemen. Tot de elektriciteits- en waterleidingen toe. Op termijn moet de Leopold II er net zo uitzien als de Beliardtunnel. Die is recent helemaal vernieuwd."

PPS
Het Gewest ziet wel problemen met de financiering. De complexiteit van de werken en de aanzienlijke kostprijs van 110 miljoen euro nopen het Gewest naar eigen zeggen ertoe een beroep te doen op een publiek-private samenwerking (PPS). Het Gewest moet dus op zoek naar privé-investeerders die het project mee willen helpen financieren.

In Vlaanderen en Wallonië gebruikt men dit soort constructies al eerder, een voorbeeld is de Diabolo-treinverbinding naar de luchthaven, maar voor Brussel gaat het om een primeur. Brussel heeft dan ook advies gevraagd aan de andere gewesten voor de constructie die ze wil opzetten.

Dit jaar hoopt het Gewest haar procedure voor de PPS af te ronden en kan het op zoek naar gewillige privé-investeerders. De start van de werken is voorzien voor 2014, drie jaar later moet het einde daarvan in zicht zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni