Gewesten kiezen partner voor test rekeningrijden
De testfase gaat door in de zone waar later ook het Gewestelijk Expresnet (GEN) komt. Dat gebied komt min of meer overen met de oude provincie Brabant. Tijdens het proefproject wordt nagegaan of automobilisten hun rijgedrag aanpassen met een kilometerheffing. Daarbij moet per kilometer een taks betaald worden. De tarieven per kilometer zullen variëren tussen de spits- en daluren.
Dat het proefproject er zou komen, was al eerder bekend, maar nu hebben de drie gewesten ook een partner aangeduid. "Na een competitieve aanbestedingsprocedure is besloten om in zee te gaan met een consortium onder leiding van consultancybedrijf PwC", klinkt het in een persbericht.
PwC zal voor het proefproject worden bijgestaan door automobilistenvereniging Touring, de onderzoeksorganisaties VITO en GfK en door een internationaal wetenschappelijk comité van academici die gespecialiseerd zijn in wegbeprijzing. De apparatuur in de wagens wordt geleverd door Magicview ConnectedProducts, dat eerder al de mobiliteit rond Leuven bestudeerde. Voor de technologische partner bij een mogelijke definitieve invoering zou een nieuwe aanbesteding moeten worden uitgeschreven.
Met het project willen de drie gewesten nagaan wat het effect van een heffing is op het gedrag van automobilisten. Zo wordt onder meer gecontroleerd of ze meer buiten de spitsuren gaan rijden als het tarief in de spits hoger ligt. Ook een mogelijk verband met het inkomen van de proefpersonen wordt nagegaan.
Een beslissing over een mogelijke definitieve invoering van de kilometerheffing is een zaak voor de volgende regeringen. Pas in de zomer van 2014, na de verkiezingen dus, worden de resultaten van de proef verwacht.
De kilometerheffing voor vrachtwagens staat al iets verder en zou in 2016 ingevoerd moeten zijn.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.