Proefproject met kilometerheffing voor auto's
Een begindatum voor het proefproject is er nog niet. De gewesten moeten nu nog op zoek naar een private partner om een en ander in goede banen te leiden.
Wat wel zeker is, is dat de test zal gehouden worden in de GEN-zone in en rond Brussel. Er wordt gezocht naar zo'n 1.200 proefkonijnen. De bedoeling is om het effect van een kilometerheffing te meten op hun autogebruik.
Mensen die deelnemen aan de test krijgen een apparaat aan boord van hun wagen die hun locatie en verplaatsingen registreert. De verreden kilometers worden dan in een verwerkingscentrum aan bepaalde tarieven gelinkt.
Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) hoopt alvast dat het proefproject een duidelijk inzicht biedt in de effecten van een heffing. "Het is immers niet de vraag of er een vorm van rekeningrijden komt, maar wel wanneer en op welke manier", zegt hij. "Het is duidelijk dat we een eerlijkere, intelligentere manier van betalen voor automobiliteit moeten invoeren."
Testpersonen
De testpersonen zullen ook gezocht worden in verschillende socio-economische klassen. "We willen ook nagaan of mensen zich anders gaan verplaatsen afhankelijk van hun inkomen, zodat we ook de sociale aspecten van een kilometerheffing voor personenwagens niet uit het oog verliezen", zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).
Een kilometerheffing lag al eerder op tafel, maar bleek politiek toen niet haalbaar. De gewesten beslisten daarom om tegen 2016 een wegenvignet in het leven te roepen voor personenwagens. Voor vrachtwagens komt er wel een kilometerheffing.
Voor alle duidelijkheid: over de invoering van een kilometerheffing op grote schaal voor personenwagens is nog niets beslist.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.