Wie eerst komt, eerst maalt. In Schaarbeek stonden woensdag om zeven uur ’s ochtends al meer dan honderd mensen aan te schuiven om de hoek van het gemeentehuis. Om drukte te vermijden, werkte de gemeente tijdens de coronacrisis enkel op afspraak. Sinds enkele weken kan je ook weer zonder afspraak langskomen. Het gevolg: ellenlange wachtrijen.
Gezien: ellenlange wachtrijen aan gemeentehuis Schaarbeek
Op dinsdag- en woensdagvoormiddagen, tussen acht uur en halfeen, kunnen maximum 250 Schaarbekenaren zonder afspraak langskomen op het gemeentehuis. Toen dinsdag om halfelf al bleek dat mensen die urenlang in de regen aanschoven van een kale reis zouden thuiskomen, ontstond even chaos.
Twee weken wachten op afspraak
Schepen van Bevolking, Burgerlijke Stand en Onthaal Sadik Köksal erkent het probleem. Hij omschrijft het als de jaarlijkse drukte voor de zomervakantie. “Mensen willen nog snel hun identiteitskaart vernieuwen of een paspoort aanvragen voor ze op reis vertrekken. Normaal zie je dat niet, omdat iedereen binnen wacht. Maar door de regels van social distancing wacht iedereen nu op een veilige afstand van elkaar.”
Köksal moedigt de Schaarbekenaren aan om een afspraak te maken. Al kan wie haast heeft daar niet op wachten: de wachttijd voor een afspraak bedraagt ongeveer twee weken. “De gemeente werkt aan oplossingen,” zegt Köksal. “Maandag openen we een nieuw loket aan de achterzijde van het gemeentehuis. Inwoners zullen er onder andere hun aangevraagde identiteitskaart kunnen afhalen. We starten ook met kleine enquêtes onder de wachtenden. Wie op dat moment niet dringend hoeft aan te schuiven, zullen we doorverwijzen.“
De gemeente wil binnenkort ook een automatisch online afsprakensysteem opstarten. "Wie nu een afspraak wil maken, moet daarvoor een e-mail sturen. Dat zal binnenkort efficiënter verlopen," besluit Köksal.
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving , gemeentehuis schaarbeek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.