De Vlaamse regering geeft haar goedkeuring aan de uitbouw van tramlijnen in de Rand. Het zogenaamde Brabantnet zal de luchthaven en Willebroek verbinden met Brussel en Jette met Zaventem. [met kaart]
Groen licht voor trams naar luchthaven en Willebroek
De Vlaamse regering heeft tracés goedgekeurd voor drie tramlijnen in Vlaams-Brabant. Een eerste lijn zal Willebroek verbinden met Brussel langs de A12. In het hoofdstedelijk gewest moet de tram van De Lijn dan aansluiten op de toekomstige MIVB-lijn tussen Bockstael en het Noordstation via Thurn & Taxis.
Verder komt er ook een tram tussen Brussel en de luchthaven in Zaventem. Die zal ter hoogte van de Navo kunnen aansluiten op het Brussels net.
Brussels Airport wordt ook het eindpunt van een tramlijn die parallel met de Ring zal lopen via Vilvoorde tot in Jette. In eerdere plannen zou de Ringtram in oostelijke richting doorlopen tot Tervuren maar die plannen gaan in de koelkast. Ook de tram naar Ninove via de Ninoofsesteenweg wordt voorlopig niet meer bestudeerd.
De nieuwe trams moeten een deel van de oplossing bieden voor de mobiliteitsknoop in en rond Brussel. "In Brussel en de Rand zijn 71 procent van de verplaatsingen korter dan 15 kilometer", zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). "De helft zelfs korter dan 5 kilometer. Een groot deel daarvan gebeurt met de auto. Met de nieuwe trams kunnen we mensen eerder op het openbaar vervoer krijgen."
Vlaamse tram op Brusselse sporen
In totaal zijn de drie geplande lijnen goed voor 60 kilometer spoor. 45 kilometer daarvan is nieuw aan te leggen, voor de rest wil de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn gebruik maken van de de bestaande Brusselse sporen. De MIVB is daar in principe voor gewonnen, maar er moet wel nog een samenwerkingsovereenkomst gesloten worden.
Opvallend is wel dat ook de MIVB-tracés die De Lijn wil gebruiken nog niet helemaal voltooid zijn. Zo zit er een deel van de geplande lijn 9 tussen Jette en de Heizel in, alsook de tram die Thurn & Taxis zal aandoen.
Crevits: 'Geen overstap'
Hoewel De Lijn en de MIVB het in principe eens zijn over de aanleg van de lijnen, zal nog moeten uitgeklaard worden hoe het zit met de aansluitingen. Minister Crevits is alvast duidelijk. "Het lijkt mij niet meer dan normaal dat de trams tot in de stad kunnen rijden", zegt ze. "Een overstap is niet wenselijk." Eerder had MIVB-baas Brieuc de Meeûs nochtans laten vallen dat het MIVB-net en een sneltram vanuit de rand niet verenigbaar waren en dat een overstap zou moeten. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Vlaanderen gaat nu de dialoog aan met de lokale overheden. Eenvoudig zal dat niet zijn, want onder meer in Vilvoorde en Koningslo zijn er al actiecomités opgezet tegen de nieuwe trams.
Bedoeling is nog altijd om de drie lijnen tegen 2020 te realiseren. Het kostenplaatje wordt geschat op ongeveer 500 miljoen euro.
Hieronder vindt u een kaart met de tracés die door de Vlaamse regering zijn goedgekeurd en een detail van de Brusselse omgeving.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.