Groen: 'Parkeerroute zal sluipverkeer aantrekken'

© brusselnieuws.be
31/01/2014

Ecolo en Groen zijn tevreden dat de meerderheid in Brussel-Stad eindelijk werk maakt van de centrale lanen. Maar de oppositiefractie heeft ook serieuze bedenkingen bij de plannen voor een parkeerroute en nieuwe ondergrondse parkings.

"We zijn blij dat het schepencollege de rangen eindelijk gesloten heeft en de interne communicatieoorlog heeft gestaakt", zeggen Bart Dhondt (Groen), Marie Nagy (Ecolo) en Liesbet Temmerman (Ecolo) in een persbericht. "De forse uitbreiding van de voetgangerszone is een goede zaak voor de Brusselaars. Daarnaast zijn we blij dat ons voorstel om vier open workshops te organiseren ook in het plan zit."

De grote lijnen van het mobiliteitsplan doen dan weer vragen rijzen bij de groenen. "De miniring met twee rijstroken zal sluipverkeer mogelijk maken in de Vijfhoek. Transitverkeer blijft ook mogelijk omdat de verkeerslussen aan elkaar gelinkt worden. Ook nieuwe ondergrondse parkings in woonwijken lijken ons geen goed idee. De meeste bestaande parkings hebben vandaag een bezettingsgraad van minder dan 50 procent."

'Beter transitparkings'
Een gelijkaardige reactie is te horen bij de Fietsersbond. "De plannen van de Stad zijn een stap in de goede richting", zegt Roel De Cleen. "Maar we vinden het spijtig dat er extra ondergrondse parkeergelegenheid komt in het centrum. Het zou veel beter zijn om te kiezen voor extra randparkings bij de gewestgrens zodat automobilisten van daar overstappen op de fiets of het openbaar vervoer."

Voetgangerszone Vijfhoek

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni