Groen!: 'Weststation mag geen stadskanker worden'
De Brusselse regering wil tegen eind dit jaar concrete plannen hebben voor de buurt rond het Weststation. Dat bleek woensdag uit een antwoord van minister-president Charles Picqué (PS) in het de parlementaire commissie Infrastructuur. Volgens Groen! gaat het echter allemaal veel te traag en dreigt de buurt een echte stadskanker te worden.
"Een duidelijke visie is er nog niet," zegt Annemie Maes. "Op dit moment overheerst helaas verpaupering in deze buurt. Heel wat terreinen liggen er vuil en verloederd bij. We mogen dit deel van de stad geen stadskanker laten worden, noch mogen we promotoren de vrije hand geven. Dat zou een gemiste kans zijn."
Volgens Picqué is de netheid van de buurt erop achteruitgegaan sinds het Weststation werd vernieuwd en gepromoveerd tot een belangrijk intermodaal knooppunt. De uitbouw van het trein- en metrostation heeft meer dan 86 miljoen euro gekost. Het grootste deel daarvan werd betaald door het Gewest.
Groen! roept de regering op om werk te maken van extra huisvesting, scholen, groene ruimtes en KMO's op de site. "De vele lijnen die er passeren zijn relatief weinig gebruikt. Er is dus nog veel ontwikkelingspotentieel rond het Weststation. Al te vaak wordt er gebouwd om daarna vast te stellen dat de site slecht bereikbaar is. Hier heeft men de kans een gebied te ontwikkelen dat al op voorhand goed ontsloten is."
Percelen kopen met Beliris-geld
Ook de regering heeft de bedoeling om er vooral woningen en voorzieningen te ontwikkelen. Het richtschema voor de zone gaat uit van 82.000 vierkante meter woningen, 27.000 vierkante meter kantoren, 28.000 vierkante meter uitrustingen (met name onderwijs), 11.000 vierkante meter productie-activiteiten (waarvan 4.000 vierkante meter industriehallen) en 2.000 vierkante meter handelszaken.
Het plan is echter nog niet goedgekeurd omdat er nog een aantal discussiepunten zijn, onder meer omwille van de hoge kostprijs van de voorgestelde infrastructuurgrepen. Het betrokken studiebureau stelde onder meer voor om een de wijken aan beide zijden van de spoorweg met elkaar te verbinden door een tunnel. "Het volstaat niet om te dromen, er moet ook geld zijn," zegt Picqué. "We moeten werk maken van een geloofwaardig project voor de buurt."
"Er is wel al beslist dat de bijna 6 miljoen euro die Beliris voor het Weststation heeft uitgetrokken zal gebruikt worden om percelen in de buurt te kopen," aldus nog Picqué. "Zo kunnen gemeente en Gewest greep krijgen op de site en de herinrichting vergemakkelijken."
Geen optie voor Europa
Volgens Groen! moet de buurt van het Weststation ook een optie zijn voor de Europese instellingen maar daar gelooft de minister-president niet in. "Het maximaal aantal vierkante meter kantoorruimte dat het Gewestelijk Bestemmingsplan toelaat (27.000 vierkante meter) is ontoereikend voor een klant van dat formaat."
Picqué kondigde tenslotte aan dat hij de federale regering zal aanschrijven om de dialoog met de NMBS vlot te trekken. "Er is een gebrek aan dialoog en er heerst chaos tussen de verschillende entiteiten binnen de spoorwegen," aldus nog de minister-president die verder wel het belang van het Weststation inziet. "Het kan een oplossing vormen voor de verzadigde noord-zuidverbinding te helpen ontlasten in plaats van de genoemde verbinding uit te breiden, wat tot een nieuwe verminking van het stadsweefsel zal leiden."
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.