Grouwels: 'Enkel kilometerheffing na akkoord met Vlaanderen en Wallonië'

© brusselnieuws.be
06/02/2012
De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB heeft dringend nood aan meer inkomsten. Minister Brigitte Grouwels (CD&V) wil vanaf 2014 een slimme kilometerheffing voor vrachtwagens. Eenmaal er een akkoord is met de twee andere gewesten komt er ook zo'n formule voor alle personenwagens in Brussel en in een straal van 30 kilometer errond.

Metro bericht vandaag over de plannen voor een kilometerheffing. Om het geld voor de uitbreiding van het metro- en tramnet niet enkel bij de MIVB-reizigers te moeten halen, denkt Grouwels aan drie pistes, legt haar woordvoerder maandag uit aan brusselnieuws.be.

Eén mogelijkheid is de zogenaamde deconsolidering van de rekeningen van de MIVB. De rekeningen van de MIVB vormen dan geen onderdeel meer van die van het Brusselse Gewest. Dat maakt het veel makkelijker voor de MIVB om zelf leningen aan te gaan.

Tweede mogelijkheid is het maken van efficiëntiewinsten. Derde piste is de aanwending van de opbrengsten van de slimme kilometerheffing voor vrachtwagens en de autovignet voor het openbaar vervoer.

Onderhandelingen
Over de invoering van een slimme kilometerheffing wordt nog onderhandeld tussen de drie gewesten. Bedoeling is om de kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren vanaf 2014. Eigenaars van auto's betalen vanaf dan een wegenvignet.

Op termijn wil minister Grouwels dat autovignet vervangen door een slimme kilometerheffing voor auto's. "Die zal dan gelden voor alle auto's in Brussel en een straal van 30 kilometer errond. Het gaat dus zeker niet om een belasting voor pendelaars," benadrukt Grouwels' woordvoerder Philippe Vanstapel. "Het gebied beantwoordt aan de GEN-zone, de zone van het Gewestelijk Expressnet, dat in 2016 operationeel zal zijn. De automobilisten hebben dan een alternatief voor het autoverkeer. Dat betekent niet dat het akkoord tussen de Gewesten al rond zal zijn. "

De invoering van die heffing kan enkel na een akkoord met de twee andere gewesten. "Zonder dat akkoord voeren we de heffing niet in. Zoniet dreigen er bedrijven weg te trekken uit Brussel. Gezien de hoge werkloosheidsgraad in het Brussels gewest is dat niet wenselijk," aldus Vanstapel.

Groene autobelasting
"Het is een manier om een groene autobelasting in te voeren," zegt Vanstapel. "De heffing kan je laten afhangen van het uur waarop je de auto gebruikt (duurder tijdens de spits), het type voertuig (duurder voor vervuilende auto's) en van de plaats (duurder in het centrum). Budgettair moet dit een nuloperatie worden. De belasting op de inverkeerstelling zal dan verdwijnen of verminderen."

Meer passagiers
De MIVB wil de komende jaren veel meer passagiers gaan vervoeren: binnen drie jaar 400 miljoen, of een stijging met 30 procent. De uitbreiding van het vervoersnet hoopt de MIVB te kunnen bekostigen met een deel van het federale geld dat het Brusselse Gewest zal krijgen door de staatshervorming.

Maar dat zal niet volstaan. Behalve de invoering van een slimme kilometertaks sluit Grouwels een verhoging van de ticketprijs niet uit om de kosten te dekken. De ticketprijs is nochtans op 1 februari al fors verhoogd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni