Grouwels investeert bijna 275 miljoen euro in Brussel
Voor openbare ruimte trekt Grouwels 70 miljoen euro uit. De Elsensesteenweg krijgt een opfrisbeurt. Er komen bijvoorbeeld bredere voetpaden en de rijweg wordt heraangelegd met een duidelijke plaats voor fietsers. De Leuvensesteenweg in Sint-Joost wordt eveneens heraangelegd, meer bepaald tussen Madou en het Sint-Joostplein. Voor de Havenlaan wil de minister een nieuw heraanlegproject uitwerken. "De uitvoering van een globale heraanleg [van de Havenlaan, nvdr.] is nog niet voor onmiddellijk," zegt Grouwels, "maar de omstandigheden voor voetgangers en fietsers zijn zo oncomfortabel en onveilig, dat ik op korte termijn tijdelijke voet-en fietspaden wil aanleggen."
Bomen geplant
Het Schweitzerplein in Sint-Agatha-Berchem en het Rogierplein in Sint-Joost worden ook onder handen genomen. Voor het Rogierplein betekent dat onder meer dat de rijvakken herschikt worden en dat er bomen komen "om de voetgangerszone aangenamer te maken."
In het Investeringsplan is 13 miljoen euro voorzien voor de uitbouw van de 19 Gewestelijke fietsroutes en het onderhoud en de verbetering van de fietsinfrastructuur langs de gewestwegen. De minister engageert zich daarbij om de markeringen, de asfaltlaag en/of verharding te vernieuwen.
Rollend materieel
Meer dan 80 miljoen euro gaat naar de infrastructuur van het openbaar vervoer. Voor het rollend materieel wordt 83 miljoen uitgetrokken. "2012 wordt het jaar van de uitbreiding van het tramnetwerk," klinkt het bij Grouwels. "Denk maar aan de verdere verlenging van tramlijn 62 op de Leopold III-laan, maar ook aan de plannen om de tramlijnen 92 en 94 om te leiden via het Centraal Station en uiteraard de hoogwaardige tramlijn 9 voor Jette en Ganshoren."
Tramsporen
Voor de omleiding van trams 92 en 94 wordt dit jaar nog een aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning ingediend, voor de aanleg van tram 9 moet dat zelfs volgende maand al gebeuren. "We zullen als het ware een lus creëren met tramsporen in eigen bedding vanaf de Koningsstraat ter hoogte van de Treurenberg via het station naar het Koningsplein," aldus Grouwels. "Op die manier zullen de reizigers een betere en snellere aansluiting hebben op de rest van het Brussels openbaar vervoernet."
Tunnel
Grouwels trekt dit jaar ook nog 100.000 euro uit voor een studie van een tramlijn naar Tour & Taxis. Voor de renovatie van de Leopold II-tunnel wordt een lastenboek opgesteld en een partner voor een publiek-private samenwerking gezocht. Tot slot investeert het Gewest ook in de uitbouw van een systeem van parkeergeleiding en in extra dynamische informatieborden.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.