Grouwels leert van het Berlijnse model

HUB
© Brussel Deze Week
11/12/2013

Op het moment dat de Vlaamse regering vrijdag besliste om drie nieuwe trams van De Lijn tot in Brussel te laten rijden, bekeek Brussels minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) in Berlijn hoe de Duitse hoofdstad het heeft aangepakt om, samen met het omliggende Brandenburg, een transregionaal openbaar vervoersnet op te zetten.

Daarvoor werd in 1996 het Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg opgericht, een vennootschap die de samenwerking coördineert tussen alle aanbieders van openbaar vervoer in Berlijn en Brandenburg. Voor metro, bus, tram, stadstrein en interregionaal spoor bestaat nu nog slechts één ticket. Het Verkehrsverbund beslist over de verdeling van de ticketopbrengst.

Ook tussen de MIVB en De Lijn moet er tariefintegratie komen, vindt Grouwels. “Dat is nodig om de mensen op het openbaar vervoer te krijgen.” Een coördinerende vennootschap naar Berlijns model acht de minister pas nodig “als het hele GEN klaar is.”

Volgens Grouwels staat de hele Brusselse regering achter de realisatie van het Brabantnet. Maar net als minister-president Vervoort (PS) hecht zij aan wederkerigheid: ook de MIVB moet lijnen kunnen doortrekken tot in Vlaanderen. “Tram 4 laten rijden tot in Ruisbroek, een oud plan, zou een voorbeeld kunnen zijn. Maar dat project ligt nu niet op tafel. We gaan het dus niet linken aan de nieuwe trams van De Lijn.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni