Grouwels mikt op 25.000 autodelers
Momenteel beschikken de huidige operatoren voor autodelen in Brussel, Cambio en Zen Car, samen in totaal over 9.000 klanten en 270 deelauto's. Dat aantal moet tegen 2020 verdrievoudigd worden.
Lange tijd was Cambio de enige operator, maar met de komst van Zen Car, dat elektrisch autodelen mogelijk maakt, is dat monopolie doorbroken. Daarom was er nood aan een reglementair kader dat alle operatoren gelijk behandelt, klinkt het bij Grouwels.
"De operatoren moeten een erkenning aanvragen bij het Gewestelijk Parkeeragentschap, dat momenteel in oprichting is. Erkende operatoren krijgen voorbehouden parkeerplaatsen op de weg. En elke gemeente moet een actieplan Autodelen opstellen."
Files
Volgens Grouwels is er veel meer marktpotentieel voor autodelen dan voorzien. "In het Iris2-plan is de doelstelling voor het autodelen 15.000 klanten tegen 2020. Uit benchmarking bleek dat dat, onder meer door de verwachte bevolkingsgroei, te weinig ambitieus is. De doelstelling is daarom opgetrokken naar 25.000 klanten en 800 voertuigen."
Autodelen kan de files en de parkeerdruk in de stad gevoelig verminderen, meent Grouwels. "Een gedeelde auto vervangt minstens 6 privévoertuigen, en elke bijkomende gedeelde wagen betekent vijf parkeerplaatsen die vrij komen voor andere autogebruikers. Autodelen draagt dus onmiskenbaar bij tot het verminderen van het autoverkeer."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.