Grouwels zet door met autovrije Leuvensesteenweg
Minister Grouwels bevestigde een en ander tijdens de zitting van de commissie Infrastructuur van het Brussels parlement woensdag. "Wij gaan een van de komende dagen onze aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning indienen", zei ze. "Dan kan het openbaar onderzoek van start gaan."
Momenteel loopt op en rond het Madouplein het proefproject 'Walking Madou', waarin het stuk van de Leuvensesteenweg tussen Madou en het Sint-Joostplein autovrij is en het verkeer in beide richtingen via de Scailquinstraat wordt gestuurd. Dit is een voorafspiegeling van de geplande heraanleg.
Grouwels wil dus doorzetten met het definitief autovrij maken van de zone. "Atrium heeft de voorbije weken een stijging van het aantal voetgangers en klanten vastgesteld ten opzichte van de vorige jaren", zegt ze. "Ondanks het slechte weer in het voorjaar en ondanks het feit dat de aanleg nog niet optimaal is. Een echte voetgangerszone zonder borduren zal dit ongetwijfeld nog versterken."
In januari gaat alvast een test van start met de bussen die door de voetgangerszone zullen rijden, zoals in het uiteindelijke plan voorzien is. De gemeente Sint-Joost voorziet nog extra mobiliteitsmaatregelen om de woonbuurten rond de Leuvensesteenweg te sparen van bijkomend autoverkeer.
Eerder sprak nieuwbakken burgemeester Emir Kir (PS) zich al uit tegen de geplande heraanleg. "Een semi-voetgangerszone met busbaan inrichten in een straat met een sterke helling is geen goed idee." Kir hekelde ook het gebrek aan overleg. "Het is onaanvaardbaar dat een project van een paar mensen wordt opgelegd aan de meerderheid", zei hij.
Grouwels zei nog dat de buurtbewoners nog gehoord zullen worden en kondigde ook aan met Kir te zullen praten.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.