De handelaars van het centrum vinden dat de wijzigingen aan het circulatieplan geen verbetering zijn. Met name de modeboetieks in de Dansaertstraat blijven onder dat plan lijden. Ruim honderd handelaars trekken naar de rechter. Mobiliteitsschepen Els Ampe (Open VLD) wil geen commentaar geven, maar benadrukt dat het plan voortdurend geëvalueerd wordt.
Handelaars schieten wijzigingen circulatieplan af
De handelaars van het centrum bereiden een gezamenlijke procedure voor de rechtbank van eerste aanleg voor. Ze eisen een schadevergoeding voor de omzetdaling, die ze op 20 tot 30 procent schatten. “We rekenen op minstens 100 à 200 deelnemers”, zegt Alain Berlinblau, voorzitter van de handelaarsvereniging van het centrum.
In oktober kondigden de handelaars al eens gerechtelijke stappen aan. De wijzigingen aan het circulatieplan veranderen niets aan die intentie, zegt Berlinblau aan onze redactie.
“De wijzigingen zijn zelfs een verslechtering. De auto’s die van de Jacqmainlaan komen zullen binnenkort niet meer over het Brouckèreplein kunnen. Dat is nefast, want dat verkeer kon rechtstreeks de Philipsparking en Parking 58 in en dan naar de winkels.”
Vooral winkels met een wat kapitaalkrachtiger publiek leiden onder het nieuwe circulatieplan, zegt de voorzitter. “De klanten van de boetieks in de Dansaertstraat bijvoorbeeld, die komen niet met de fiets of de bus.”
'Niet van Brussels publiek alleen leven'
Dansaertpionier Sonja Noël (Stijl), bevestigt dat beeld aan brusselnieuws.be. "De ontwerpers en duurdere boetieks kunnen niet alleen van het Brusselse publiek leven. Veel van onze klanten komen uit de westrand of uit het hele land met de auto. Ik hoor van veel collega’s dat ze 20 procent minder omzet hebben."
Ook voor Noël is het gewijzigde circulatieplan geen verbetering. Naast het plan zelf speelt voor de uitbaatster van Stijl ook de communicatie een rol. "De indruk rees dat het stadscentrum niet meer met de auto bereikbaar was. En dat is niet helemaal juist."
Berlinblau vindt de keuze voor een autovrije laan principieel fout. “Dat je de assen parallel aan de Anspachlaan autovrij maakt kan ik begrijpen. Maar toch niet de laan zelf?"
Op de RTBF toont schepen Philippe Close (PS) begrip voor de handelaars. De wijzigingen aan het plan tonen volgens hem dat de Stad wel degelijk oor heeft naar de zorgen van de uitbaters.
'Alles kan tegen je gebruikt worden'
"We reageren niet en geven geen commentaar over de procedure", vertelt woordvoerder Peter Gorlé van het kabinet van de Brusselse schepen voor Mobiliteit Els Ampe. "Dat was ook vorige keer het geval toen er gerechtelijke stappen aangekondigd werden (in oktober, n.v.d.r.), want alles wat je zegt, kan tegen je gebruikt worden. We kunnen alleen verwijzen naar de communicatie die we hebben meegegeven bij het voorstel van de wijzigingen aan het circulatieplan."
"Zowel burgemeester Yvan Mayeur als Els Ampe heeft er toen op gewezen dat de klachten van de handelaars gegrond waren en dat leidde tot aanpassingen aan het plan, zoals het openstellen van het De Brouckèreplein naar de Adolphe Maxlaan."
"Het plan wordt voortdurend geëvalueerd, dit zijn een aantal aanpassingen die we hebben doorgevoerd begin januari, omdat er geen reden was om daarmee te wachten. De testfase duurt nog tot eind februari, begin maart, dus tot dan zijn er aanpassingen mogelijk. Er is nog niets afgesloten", benadrukt de woordvoerder van Els Ampe.
Bekijk hieronder ook het verslag van tvbrussel:
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.