IMID pakt stadsfrustratie aan
A fgelopen vrijdag werd er actie gevoerd aan het voormalige Restaurant de la Bourse in de Visverkopersstraat. Het restaurant was een kleine eeuw lang een vaste waarde in de buurt. De eigenaar liet het restaurant en de aanpalende kapperszaak ontruimen om er een filiaal van een winkelketen in onder te brengen.
De sympathisanten van het restaurant protesteerden vrijdag tegen speculatie en leegstand en schakelden daarvoor IMID in.
"Mensen klagen vaak over wat er misloopt in hun omgeving: sluikstorten, hardrijders, te weinig groen, leegstand," vertelt Lotte Stoops, documentairemaakster en een van de oprichtsters van IMID. "'Een schande dat de overheid daar niets aan doet!' zeggen ze dan. Het komt niet bij hen op dat ze ook zelf de handen uit de mouwen kunnen steken."
IMID ('Ik Moest Iets Doen') ondersteunt daarom Brusselaars die een actie op touw willen zetten. Het collectief, dat verder nog bestaat uit een tv-maker, een fotograaf en een grafisch ontwerpster, ontwikkelt de ideeën, en wie zich geroepen voelt, kan die overnemen. "We verzinnen en testen creatieve acties, en die zetten we online zodat het publiek ze kan overnemen."
Bij Restaurant de la Bourse zorgde IMID voor kleurige stickers met slogans die op de ruit van het restaurant werden gekleefd. "De stickers zijn heel zichtbaar. Mensen komen spontaan vragen wat er aan de hand is, en ook na de actie kunnen ze op de ruit nog lezen waarover het gaat. De stickers kunnen bovendien gemakkelijk en zonder schade verwijderd worden. Het is dus een stuk minder agressief dan graffiti." Een positieve aanpak, dus. "Mensen moeten een goed gevoel overhouden aan de actie. Iets veranderen in je omgeving doet geweldig deugd, dat is de boodschap."
Jean-Claude veegt
De actie aan de Visverkopersstraat was niet de eerste testcase . Eerder zette IMID op de Oude Graanmarkt ook al een namaakboom neer, gemaakt uit houten planken die overal in de stad bij elkaar geraapt werden. "En hij is nog niet weggehaald," constateert Stoops. "Die actie is gericht tegen verschillende stadsfrustraties tegelijk: te weinig groen, te weinig decoratie, en vooral te veel afval op straat."
De inspiratiebron voor IMID is Jean-Claude, een kranige tachtiger met een wel heel aparte hobby: al meer dan twintig jaar schuimt hij de Brusselse straten af op zoek naar vuilnis. Hij neemt er een foto van, ruimt de troep eigenhandig op, en neemt dan opnieuw een foto van het resultaat. "De verpersoonlijking van burgerzin, vonden we. Toen we hem vroegen wat zijn drijfveer was, zei hij: 'Ik moest iets doen.' Dat is meteen ook onze naam geworden."
Met de steun van het vormingsinstituut Citizenne, het grafisch bedrijfje Kadanja en Curieus Brussel sleepte IMID ook subsidies in de wacht van Vlaams minister voor Brussel Pascal Smet (SP.A). Tot de lancering van de website kunnen de vier zich halftijds aan IMID wijden.
In april worden alle acties gebundeld en vergezeld van een handleiding op het web gegooid. "Individuele burgers, groepen of verenigingen, iedereen zal een passende actie uit ons repertoire kunnen kiezen."
De lancering van de website moet gepaard gaan met een opmerkelijke mediacampagne. "Want we willen natuurlijk dat iedereen ons leert kennen en de website gaat gebruiken. Een burgerrevolutie, dat is nog altijd ons doel."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.