De infrastructuurwerken bij de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB kosten 2 miljard euro meer dan voorzien in het beheerscontract dat afgesloten werd aan het einde van de vorige legislatuur. Dat blijkt uit een studie die de Brusselse regering bestelde bij PwC.
Infrastructuurwerken MIVB kosten twee miljard meer dan voorzien
Dat heeft de MR-oppositie te kennen gegeven in de krant Le Soir. Het gaat om zware investeringen in de metro, een depot op de Heizelvlakte, de oprichting van tramlijn 71.
Volgens de liberale oppositie toont de studie dat de werken voorzien in het beheerscontract van de MIVB tot 2021 6 miljard euro zullen kosten en geen 4 miljard.
De grootste meerkost is voor rekening van de automatisering van de metrolijnen 1 en 5 (925 miljoen euro in plaats van 640 miljoen) en de realisatie van de tunnel "Grondwet", die noodzakelijk is voor de metro Noord-Zuid (220 miljoen euro in plaats van 106 miljoen).
Het kabinet van Brussels Mobiliteitsminister Pascal Smet toont zich zaterdag "zeer verbaasd" over het bericht. "Dit is zeer verrassend aangezien wij nog niet beschikken over de studie, omdat die nog niet rond is", aldus de woordvoerder van de minister.
"Wij willen alvast niets verborgen houden. We hopen binnen de twee weken over de volledige studie te kunnen beschikken."
Volgens Le Soir zou minister Smet sinds midden september over de studie beschikken.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.