De totale kostprijs van de geplande metrolijn 3, tussen Albert en Bordet, wordt geraamd op 1,2 miljard euro. Te veel voor het Beliris en het Gewest, dus wordt gekeken naar publiek-private samenwerking.
Nieuwe metrolijn Albert-Bordet kost 1,2 miljard euro
Lees ook: Waar komen de nieuwe metrostations?
Het project voor metrolijn 3 omvat het ombouwen van de premetro tussen Albert en het Noordstation tot volwaardige metro, en de bouw van een nieuwe metrotunnel in Schaarbeek en Evere met zeven nieuwe stations.
De totale kostprijs wordt ondertussen geraamd op 1,2 miljard euro. Dat verklaarde minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) in de commissie Infrastructuur van het Brussels parlement.
Smet bevestigde ook dat de regering alternatieve financieringen onderzoekt. Eerder spraken onder meer minister-president Rudi Vervoort (PS) en minister van Economie Didier Gosuin (FDF) van de mogelijkheid om een publiek-private samenwerking aan te gaan. "De fondsen van het Gewest en de subsidies van Beliris zullen niet volstaan", aldus Smet. "Publiek-private samenwerking is één van de opties die bestudeerd wordt."
Daarnaast wordt ook een tussenkomst van de Europese investeringsbank of crowdfunding genoemd als mogelijke pistes. Bijkomend probleem volgens Smet is dat de Europese regelgeving het niet gemakkelijk maakt om grote infrastructuurprojecten aan te gaan.
De oppositie, met name Ecolo, sprak zijn afkeer uit voor publiek-private samenwerking. In dat verband wordt gewezen op het slechte voorbeeld van de Diaboloverbinding. Die extra ontsluiting van de luchthaven werd betaald met privégeld. Alle treinreizigers van en naar de luchthaven betalen daarvoor een toeslag.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.