De dertien Belgische gemeenten met verhoudingsgewijs het laagste aantal auto's liggen allemaal in Brussel. De gemeente met naar verhouding de minste auto-eigenaars in België is Sint-Joost-ten-Node: 181 auto's per 1.000 inwoners. Aan de andere zijde van het spectrum vinden we Sint-Pieters-Woluwe, met 405 stuks. 'Autobezit heeft ook te maken met economische welstand.'
Inwoners Sint-Joost hebben minste auto's van heel België
Het aantal auto's op de Belgische wegen blijft nog altijd stijgen. De toename van het aantal auto's in België is sterk gelinkt aan de stijging van het aantal bedrijfswagens, schrijft La Capitale. Dat aantal steeg van 289.000 auto's in 2007 naar 445.000 in 2016 op een totaal van 5,7 miljoen wagens.
Wallonië is uitgestrekter en dunbevolkter dan Vlaanderen en zeker Brussel. Acht van de tien gemeenten met verhoudingsgewijs het hoogste aantal wagens liggen dan ook in Wallonië, zo blijkt uit cijfers van de FOD Mobiliteit en Vervoer. De twee overgebleven gemeenten zijn Voeren en het groene Zutendaal bij Genk. Absolute koploper is het Waals-Brabantse Lasne, met 552 auto's per 1.000 inwoners.
In stad meer files en parkeerproblemen
Inwoners van steden hebben minder vaak een eigen wagen, blijkt uit de cijfers. En inwoners van Brussel het allerminst: de dertien Belgische gemeenten met verhoudingsgewijs het laagste aantal auto's liggen allemaal in Brussel. "Niet verwonderlijk, als je rekening houdt met het grote aanbod aan alternatieve vervoerwijzen en de problemen om een auto te stallen in de stad", zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van de federatie van de automobielindustrie Febiac, aan BRUZZ.
"Dat is ook de reden waarom deelinitiatieven als DriveNow zich in steden beginnen te ontwikkelen. Voor de klant primeert gebruiksgemak. Voor heel veel mensen betekent dat een eigen wagen, maar als stedelingen rekening houden met files, drukte en het gebrek aan parkeerplaatsen, is het veel handiger om het openbaar vervoer, de fiets of een deelauto te nemen. Dat zie je in de grote wereldsteden al heel sterk, en in mindere mate dus in Brussel ook."
Rijke zuidoosten meeste auto's
De Brusselse gemeente met het laagste aantal auto's per 1.000 inwoners is het arme en dichtbevolkte en -bebouwde Sint-Joost, met 181 stuks. Ook bewoners van Sint-Gillis (226), Molenbeek (233) en Schaarbeek (236) bezitten relatief weinig wagens.
Dat het in Sint-Joost desondanks zeer moeilijk is om een parkeerplaats te bemachtigen, komt omdat het meteen ook de dichtstbevolkste gemeente van het land is. Er is dus weinig plaats per inwoner, ook voor auto's. De parkeerdruk is er hoger dan in andere gemeenten, blijkt uit de cijfers van parking.brussels, het parkeeragentschap van het Brussels gewest.
Waar het totale aanbod aan parkeerplaatsen in Brussel gemiddeld neerkomt op één plaats per vijf inwoners, gaat het in Sint-Joost-ten-Node om één plaats op tien inwoners. Dat is dus bijna twee keer minder parkeerplekken dan er auto's zijn, en dan tellen we bezoekende voertuigen nog niet eens mee. Ook de politiezone Noord bevestigde aan BRUZZ dat er in Sint-Joost te weinig parkeerplaatsen zijn.
Het rijkere zuidoosten van het Gewest telt verhoudingswijs heel wat meer wagens: de koplopers qua autobezit in Brussel wonen in Sint-Pieters-Woluwe (405), Ukkel (391) en Watermaal-Bosvoorde (378). "Autobezit heeft ook te maken met economische welstand, dit zijn gemeenten met een gemiddeld hoger gezinsinkomen", zegt Kaesemans. Dat geldt ook voor de inwoners van Belgische koploper Lasne, zowat de Franstalige tegenhanger van Sint-Martens-Latem.
Hieronder vind je een interactieve kaart. Als je over de kaart beweegt zie je hoe het gesteld is met het autobezit in de verschillende Brusselse gemeenten.
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.